Saturday, January 29, 2011

Tips Beri Penghargaan yang Mudah dan Murah

Entri ini ditujukan khas buat kaki bodek. Tapi kali ini bukan bodek Bos tapi Bos bodek orang bawahannya. Perlukah Bos bodek anak buahnya? Tanpa dibodek, orang bawahan akan menjalankan apa yang diarah oleh Bos. Betul. Tapi, jika orang bawahan dapat melaksanakan tugas dengan perasaan yang seronok, ceria, gembira dan ikhlas, bukankah itu lebih baik?

Jadi Bos yang disenangi dan dapat diterima baik adalah satu cabaran. Bonda sendiri merasa takut dan seram dengan cabarannya untuk menyandang jawatan Bos. Walau bagaimanapun, ada caranya jika kita ada kemahuan. Bonda dapat tips ini semasa blog walking ke luar negara.

Pekerja seharusnya mendapat lebih banyak maklum balas tentang apa yang mereka lakukan dengan betul dan bagus berbanding dengan apa yang mereka buat silap. Penekanan ke atas kelakuan-kelakuan positif akan memberi pengukuhan kepada mereka. Dengan cara ini, corak perbuatan yang negatif dapat dikurangkan. Pekerja sering diminta buat lebih dengan kos yang kurang.

Ini bermakna suasana kerja perlulah positif dan menggalakkan jika matlamatnya untuk mencapai objektif organisasi. Pengurus (bos kecil) hendaklah memberi perhatian yang lebih kepada pekerja barisan hadapan dan lakukan sebaik mungkin sebagai motivator dan penyokong.

Kajian menunjukkan bahawa personal recognition dapat memberi lebih motivasi daripada duit. Pekerja lebih menghargai personal touch - thoughfulness dan pengiktirafan menggambarkan penghargaan yang ikhlas atas usaha baik yang telah dilaksanakan. Hanya dengan berbual-bual dengan pekerja, dapat memotivasi dan menimbulkan keseronokan bekerja.

Berikut adalah beberapa contoh yang mudah dan murah untuk menunjukkan penghargaan:

If someone tells you something positive about an employee, follow up and thank the employee for it.
Inilah yang sepatutnya dilakukan oleh Bos atau Penyelia. Kebiasaannya, jika dapat aje laporan atau cakap-cakap yang kurang baik, Bos akan cepat-cepat panggil atau mungkin ambil tindakan tanpa usul periksa. Bonda telah mengalaminya dan meninggalkan kesan yang begitu mendalam. Hanya masa yang dapat menyembuhnya. Hilang panas sepetang dek hujan di tengah hari.

Schedule time to have coffee with an employee and just chat - ask them questions about their personal life. Employees like to know that someone genuinely cares about them.
Kebiasaannya, jika Bos tu lelaki, pekerja lelakilah yang lebih berpeluang chatting dengan Bos. Masa inilah berlaku cucuk-cucuk jarum sekiranya Bos kurang berhati-hati dan teliti. Tapi kali ini, Bos perlulah berusaha untuk mengenali semua stafnya secara informal tapi tersusun dan terancang supaya adil dan mengurangkan penganiayaan.

Acknowledge personal events in an employee's life - wedding, birth of a child, death of a loved one.

Have a special parking spot closed to the door for an employee who performs well.
Bagus idea ni. Bonda suka. Nak parking tempat yang best-best memanglah tiada peluang jika kita hanya sekadar pekerja bawahan. Mungkin keistimewaan ni diberi kepada The Best Employee of the Month. Seronok. Ada makna sikit pengiktirafan yang diberi. Sebulan dapat merasa parking di sebelah parking Bos.

Offer a day, or half day, off with pay for a job well done.
Bagi diri Bonda, tak adalah best sangat tawaran ini sebabnya cuti tahunan Bonda berlambak tak habis. Tak sempat nak ambil kerana tuntutan tugas. Tapi bagi staf bawahan yang cuti mereka agak terhad, tawaran ini amat menarik. Kita yang buat sistem kita. Jadi, buatlah sesuatu yang dapat menggembirakan pekerja kita.

Have a special page on the company website and share personal stories about employees.
Ini serampang dua mata iaitu memberi penghargaan buat pekerja dan juga membuatkan pelanggan kita tahu siapakah jantung hati organisasi kita. Popularkan staf kita dengan cerita-cerita yang baik-baik tentang mereka.

Allow a good performing employee to take a long lunch hour to shop or run errands.
Ini Bonda setuju. Give a break lah. Tapi kaedah untuk menentukan a good performing employee perlulah diterima ramai.

Use an employee's picture on the company website.
Ini asyik keluar muka Bos aje kat laman web organisasi kita. Kalau ada cerita-cerita bergambar, asyik-asyik keluar muka Bos aje.

Reward an employee by asking them to help create a training video.

Send a high performing employee to a training that would interest them.

Send a gift home for a child's birthday.

Don't forget the magic that comes with using someones first name - "Thank you Vicki. That was awesome how you handle that angry customer."

Say hello to employee as you pass them in the hall or lunchroom. Don't forget to use their first name.

Acknowledge an employee's good idea at a public meeting with other employees.

Involve employees in planning meetings and as a part of decision making.

Write a personal thank you note to an employee - use a note card. An email is better than nothing but a personal hand written note is something that employees keep.

Publicly acknowledge an employee's personal accomplishment at a staff meeting or other gathering of emplyoees.

Itulah sebahagian daripada tips yang mudah dan murah untuk dilakukan. Usahalah menjadi Bos yang terbaik walaupun kita tidak pernah mendapat Bos yang terbaik.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...