Wednesday, January 19, 2011

Cerita Inspirasi: Paku Di Pagar Kayu

Suatu masa di satu daerah, ada seorang remaja yang cepat naik angin atau pemarah. Ayahnya memberi sebungkus paku dan sebatang pemukul serta berbekalkan satu pesanan. Pesanan ayahnya, setiap kali dia merasa marah (lost his temper), ketukkan paku-paku itu pada pagar.

Pada hari pertama, remaja itu telah mengetuk 50 batang paku pada pagar. Selang beberapa minggu, remaja itu sudah pandai atau dapat mengawal kemarahannya. Oleh itu bilangan paku yang diketuknya juga berkurangan.

Dia mendapati lebih mudah baginya mengawal kemarahannya daripada mengetuk paku ke dalam pagar. Akhirnya sampailah harinya di mana remaja itu tidak lagi menjadi pemarah. Dia telah memberitahu ayahnya dan ayahnya mencadangkan supaya dia mencabut keluar paku-paku itu untuk setiap hari yang dia boleh mengawal kemarahannya.

Hari-hari berlalu, dan suatu hari remaja itu memberitahu ayahnya yang semua paku dah habis dicabutnya. Ayahnya membawa dia ke pagar. Ayahnya berkata, "Lihat lubang pada pagar itu. Pagar itu tidak akan kelihatan sama seperti asalnya".

Pengajaran
Apabila kita berkata-kata dalam kemarahan, ianya meninggalkan luka yang sama seperti lubang paku pada pagar itu. Tak kiralah berapa kali kita memohon kemaafan dan menyatakan kekesalan, parut tetap ada.

Luka daripada kata-kata sama parahnya dengan luka daripada senjata.

Rakan, keluarga dan orang yang pernah kita sayang sangat jarang. Merekalah yang membuatkan kita gembira, memberi semangat, sedia mendengar dan selalu membuka pintu hati buat kita. Oleh itu kawal kemarahan kita agar hubungan siratulrahim tidak terjejas.

Islam memuji umatnya yang dapat mengawal perasaan marah. Sikap marah adalah antara pintu syaitan datang masuk ke hati manusia.

Salah seorang rakan Bonda menceritakan bagaimana cara dia mengeluarkan kemarahannya. Apabila dia merasa marah, dia akan masuk bilik air dan menyental dinding dan lantai bilik airnya. Hasilnya, bilik airnya bersih dan kemarahannya pun hilang.

Jadi pilihlah cara yang memberi manfaat kepada anda dalam menyalurkan tenaga daripada kemarahan anda.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...