Monday, January 17, 2011

Rakan Seperantauan Zaman Muda Belia

Setelah berpisah lebih kurang 24 tahun, Bonda bertemu kembali dengan rakan seperjuangan yang sama-sama berada di perantauan. Kami sama-sama belajar di Rockland Community College, Suffern, New York, Amerika. Bonda berada di sana di awal tahun 80'an.


Bonda dan rakan-rakan tinggal di Spring Valley, New York.

Kali ini kami buat gathering khusus untuk kaum wanita sahaja. Kami tak ramai berbanding dengan kaum lelaki. Ada satu entri terdahulu yang Bonda ceritakan serba sedikit pengalaman Bonda semasa mula pergi belajar di luar negara. Please check under label "Rakan Di Perjalanan" if you like to have some background.

Perjumpaan ini kami adakan di rumah Puteri Faridah di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Kuala Lumpur pada 18 Disember 2010 (Sabtu). Ianya melibatkan tiga (3) generasi/batch iaitu batch Bonda, senior dan junior Bonda.

Inilah senior Bonda, Kak Ros (berbaju biru) dan Kak Em (bertudung merah)
Bonda bersama Kak Ros, saudara senegeri, Terengganu.
Suami Kak Ros, Abang Sufian (senior Bonda juga), dah meninggal dunia. Kak Ros tidak boleh memandu kereta mungkin kerana arwah Abang Sufian sangat sayang pada Kak Ros, hinggakan dia settle semua perkara buat Kak Ros. Syukur, mulai tahun 2011, Kak Ros dapat mengajar di SMK Perempuan Jalan Ipoh, Kuala Lumpur. Sekolah tu cukup dekat dengan rumahnya.

Rupanya dah ada yang dapat title nenek di kalangan kami, iaitu Wan Fatimah (junior Bonda). Bonda sangkakan Bondalah yang pertama akan mendapat title mak mertua.
Satu perkara lagi yang Bonda kagum dengan Wan ni, anaknya 9 orang, tak pernah ada orang gaji/pembantu rumah walaupun dia sendiri bekerja sebagai guru di salah sebuah sekolah di Johor Bahru. Most of the time dia sorang yang menguruskan anak-anak kerana suaminya bertugas di luar kawasan. Wan ni adalah contoh pasangan PJJ (Perkahwinan Jarak Jauh).
Wan Fatimah bersama anak bongsunya.
Berdiri dari kiri: Wan Fatimah, Bonda, Kak Em dan Puteri Faridah
Duduk: Kak Ros
Berdiri dari kiri: Fatimah, Kak Em, Puteri Faridah dan Rabiah
Duduk dari kiri: Azlin, Bonda dan Wan Fatimah
Asmah dengan anak-anaknya

Kak Em, Penyelia Petang di salah sebuah sekolah di Ipoh, Perak
Begitu khusyuk Cikgu Rabiah mendengar taklimat Penyelia Petang kami, Kak Em.


Inilah sajian yang disediakan oleh tuan rumah untuk kami semua.
Terima kasih Puteri Faridah kerana sudi menjadi host.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...