Sunday, January 16, 2011

Fasih "Speaking" secara Mudah dan Murah

Mahir berbahasa Inggeris menjadi satu bonus point dalam apa jua bidang yang diceburi. Bagaimana nak tingkatkan kemahiran berbahasa Inggeris secara mudah dan murah?
Bila disebut kemahiran bermaksud perlu adanya latihan dan dilakukan secara berterusan. Tak perlu hadir ke kelas berbahasa Inggeris sebab kita dah belajar berbahasa Inggeris sekurang-kurangnya selama 11 tahun (zaman persekolahan). Sekarang apa yang perlu dilakukan adalah latihan.

Bonda ingin kongsikan tips yang Bonda dapat daripada Irfan Khairi. Mudah, praktikal dan murah. Cuma perlukan sedikit kemahuan, disiplin dan komitmen daripada diri sendiri.

Pertama: Ambil buku atau apa-apa bahan bacaan berbahasa Inggeris yang menarik minat anda.


Kedua: Baca kuat-kuat. Maksudnya "baca bersuara". Baca perlahan pun tak apa asalkan ada suara yang kedengaran. Tak perlu sehingga orang lain dengar. Cukup setakat telinga kita aje yang dengar. Kita baca dan kita sendiri yang dengar suara kita.

Kenapa kena macam tu? Sebabnya, ini akan menjadikan mulut dan suara kita lebih fasih berbahasa Inggeris. Kalau kita baca dalam hati, bibir dan mulut kita tidak exercise sama. Sebab tujuan utama kita adalah untuk fasih bertutur dalam bahasa Inggeris, bukannya nak memahami maksudnya. Jadi bila kita baca bersuara, ia akan melatih kita lebih lancar berbahasa Inggeris dan secara tidak langsung grammar dan sebagainya akan sebati dalam pertuturan kita.

Selamat berusaha. Dengan iltizam yang kuat dan keizinanNya, pasti kita berjaya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...