Sunday, May 23, 2010

Batik Oh Batik Memberi Khabar Teman Lama

Semalam Bonda menemani puteri Bonda ke sebuah kilang batik di Kajang (Taman Kajang Utama). Tujuannya untuk dapatkan sebutharga baju/kain batik. Dia ditugaskan untuk dapatkan maklumat itu oleh bossnya. Untuk mengelakkan sebarang tuduhan bahawa dia mendapat apa-apa keuntungan peribadi, Bonda cadangkan supaya dapatkan beberapa sebutharga dan let the meeting make the decision.

Kedatangan kami disambut oleh Penolong Pengurus Operasi. Taukehnya pergi Kelantan kerana ada urusan. Cerita punya cerita, rupanya Penolong Pengurus Operasi ni orang Terengganu (Ganu Kite), orang Kg Ladang, sekarang ni menetap di Serdang. Bangga jugalah Bonda kerana ada orang Terengganu yang buka bisness (kilang batik) di KL/Selangor. Harga kain batik sutera dia pun okay jugalah.

Sambil Bonda membelek-belek name card yang diberi, melihat kepada nama syarikat, Master.Wan.batik dan jawatan dia sebagai Penolong Pengurus Operasi, membuatkan Bonda tanya siapa taukehnya. Rupa-rupanya taukehnya adalah rakan sejawat Bonda (cikgu Sekolah Alam Shah, Cheras, KL). Semakin gembiralah Bonda. Syukur kerana kawan dah ada bisness sendiri walaupun masih lagi berkhidmat di Kementerian Pengajian Tinggi.

Kecilnya dunia ini kerana melalui anak menemukan Bonda kepada sahabat lama (walaupun belum bertemu, tapi dah tau khabar beritanya).

Moral of the story: Sentiasa berkelakuan baik, lakukan yang terbaik kerana reputasi kita bergantung kepada apa pernah kita buat.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...