Wednesday, May 26, 2010

Majlis Persaraan Timbalan Setiausaha Bahagian BPPK


24 Mei 2010 merupakan majlis persaraan boss Bonda (2nd top layer management) yang kedua sepanjang perkhidmatan Bonda sebagai penjawat awam. Majlisnya haruslah lebih grand daripada staf biasa-biasa. Boss yang Bonda maksudkan ialah Cik Hajah Rokiah bt. L. Abdullah. Jawatannya adalah Timbalan Setiausaha Bahagian (TSUB). TSUB merupakan jawatan kedua tertinggi dalam struktur organisasi Bonda iaitu Bhg. Pembangunan dan Penilaian Kompetensi (BPPK). Sila rujukhttp://apps.emoe.gov.my/bppk untuk mengenalinya.

Selama 3 tahun 2 bulan Bonda berkhidmat dibawah pimpinan beliau. Secara peribadi, beliau seorang yang baik hati. Kemesraan dan keperihatinannya dengan staf seolah-olah tiada batasan sempadan antara boss dengan staf bawahan.


Sebagai pemerhati (bukan event manager), terdapat 3 events yang berlaku sepanjang hari tersebut.
Event 1: Majlis ucapan daripada boss (pengurusan tertinggi). Majlis ini dibuat dalam bentuk jamuan makan tengahari.
Lokasinya -- Dewan Utama, Aras 9 Blok E12, Parcel E, Putrajaya.
Lokasi yang dipilih paling sesuai berbanding dengan ofis Bonda dan kawasan sekitar (tempat dah free sebab warga KPM).
Tetamu Kehormat adalah Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datin Dr. Asariah.
Jemputan Khas merupakan bekas pegawai dan juga boss BPPK yang pernah berkhidmat bersama beliau (yang berada sekitar KL, Selangor dan Putrajaya).
Semua staff BPPK yang masih ada (termasuklah cleaner) turut sama memeriahkan majlis itu.


Selain daripada makan-makan, tayangan video dan pemberian cenderahati ada jugalah. Frame gambar sendiri dan juga ayat-ayat ada diberi. Apabila Bonda nak bersara nanti, Bonda akan maklumkan kepada anak buah supaya usah diberi frame yang besar-besar sebab tiada lagi dinding untuk digantung. Nak buat bilik galeri dah tiada ruang di rumah. Bonda lebih suka sekiranya diberi gambar-gambar tu dalam bentuk custom album, macam album orang kahwin tu. Semenjak puteri Bonda berkecimpung dalam Wedding Photographer (http://inikaryakami.blogsopt.com), baru kenal makna custom album.
Sebagai buah tangan (tanda ingatan), TSUB memberikan semua tetamunya sebuah buku hasil nukilannya. Ni membuatkan Bonda terfikir, apa ya Bonda nak beri kepada semua staf/ sahabat Bonda apabila Bonda bersara nanti? UREKA!!! Bonda nak beri tabung siling yang cute-cute. Designnya sedang difikirkan.

Event 2: Majlis penyerahan tugas/nota serah tugas TSUB kepada bossnya, Setiausaha Bahagian (SUB).
Majlis ni dibuat di bilik mesyuarat kat pejabat BPPK. Simple aje acaranya.

Event 3: Majlis sending her off.
Bermula di tempat punch card. Selepas dia punch out pada hari tu (menandakan tamatnya tempoh perkhidmatannya sebagai penjawat awam), kami semua beratur dan bersalaman hingga ke pintu keretanya. Beberapa orang pegawainya hantar hingga sampai ke rumahnya.

Moral of the stoy: Patah tumbuh, hilang berganti. Tapi yang pasti, pengganti tak sama dengan yang hilang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...