Monday, May 17, 2010

Dilema Kes Langkah Bendul

Bonda merasa bersyukur kerana masih ada anak-anak yang mahu berkongsi luahan rasa dengan Bonda terutama isu yang amat berat untuk diperkatakan.

Pada ketika ini Bonda sedang menyiapkan persediaan majlis pertunangan puteri kedua Bonda (langkah bendul). Apabila cerita-cerita majlis pertunangan dan pernikahan puteri kedua Bonda dibincangkan secara serious dan terbuka antara ahli keluarga dalam sehari dua ni, hati puteri sulong Bonda terusik. Dia merasa agak tertekan kerana bukan dia yang pertama berkahwin. Calonnya dah ada cuma persiapan/persediaan untuk majlis itu dan kehidupan selepas itu yang agak merisaukannya. Nasihat Bonda kepadanya, redha dan zahirkan rasa gembira bersama kegembiraan famili. "Sabarlah, setidak-tidaknya sayang dah ada calonnya. Cuba bayangkan perasaan gadis yang tiada calon suami dan adiknya kahwin dulu daripadanya."

Bonda tak mahu melihat dia tidak segembira adik-adiknya. Susah hati dan sukar untuk Bonda menzahirkan rasa gembira jika puteri sulong tidak happy sama. Jika Bonda gembira (bercerita yang best-best tentang persiapan majlis), Bonda menguris hati puteri sulong. Jika Bonda tak tunjukkan rasa excited, Bonda pula mungkin menguris hati puteri kedua Bonda (bakal pengantin). Apabila giliran puteri sulong berkahwin dan Bonda tunjukkan excitement nya, Bonda akan dikata pilih kasih, sayang puteri sulong lebih. Ini akan menguris hati ramai puteri Bonda. Dilema.

Moral of the story: Komunikasi dua hala dan terima dengan terbuka untuk elakkan sebarang prasangka. Pancarkan rasa kegembiraan agar dunia bersinar dan hidup lebih bermakna.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...