Friday, May 28, 2010

Gangguan Seksual Di Tempat Kerja

Itulah tajuk assignment yang wajib disiapkan oleh semua pegawai gred 41 dan 44 ofis Bonda (termasuklah Bonda). Tempoh 3 minggu diberikan untuk menyiapkannya. Aspek teknikal yang lain seperti saiz font, spacing, jumlah muka surat, tidak dinyatakan (terpulang kepada individu). Tulah penangan boss baru Bonda (Setiausaha Bahagian, baru 2 bulan berkhidmat di BPPK). Sekali air bah, sekali pasir berubah. Setiausaha Bahagian (SUB) merupakan orang yang paling atas dalam hiraki/carta organisasi pejabat Bonda. Dia adalah ketua jabatan Bonda. Dalam kata mudah, dia, boss besar Bonda.

Pada pandangan Bonda, tujuan boss mengadakan program itu adalah untuk:
  1. menggalakkan pegawainya membaca dan berfikir;
  2. melatih pegawainya dalam bidang penulisan penghujahan (bentuk akademik); dan
  3. mewujudkan budaya pembelajaran sepanjang hayat.

Bonda bersetuju jugak dengan hasrat murni boss ni tapi .......... geram jugalah apabila assignment ni mesti disiapkan dalam tempoh 3 minggu kerana Bonda sedang sibuk yang teramat sangat dalam tempoh yang sama juga.
Tugas yang dalam kategori PENTING dan SEGERA:
  1. Menyiapkan instrumen dan rubrik Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) kaedah pencerapan Kolej Matrikulasi bagi 10 jawatan;
  2. Menyediakan deraf garis panduan PTK kaedah pencerapan Kolej Matrikulasi bagi calon dan penilai;
  3. Menyediakan permohonan kelulusan pakej hotel untuk mengadakan latihan (TOT) kepada penilai PTK kaedah pencerapan Kolej Matrikulasi; dan
  4. Menyediakan deraf modul TOT penilai PTK kaedah pencerapan Kolej Matrikulasi.

Walaubagaimana sibuk, tanpa sebarang alasan (boss tak suka dengar), terpaksa akur perintah boss (Rule #1: Boss always right). Bonda mesti tanamkan tekad, buat yang terbaik dan termampu (jangan mahu kesempurnaan kerana kita perlu tahu keutamaan tugas). Bonda mesti hantar sebelum date line. SUB sangat peka dengan date line (dia ingat apa yang dia suruh, "don't play-play"). Jika tidak patuh, bersedialah dengan surat tunjuk sebab. Justifikasi mesti mantap.

Selagi assignment ini tidak disiapkan, fokus Bonda kepada tugas-tugas lain akan terganggu. Assignment ni kehendak boss, sekiranya Bonda dapat menyiapkan sebelum date line, boss akan gembira dan reputasi Bonda turut meningkat. Bila boss senang hati, dapatlah Bonda mengecapi Keseronokan Bekerja. Ingat! Tugas kita sebagai pekerja, senangkan hati boss. (Keseronokan Bekerja merupakan salah satu nilai/tonggak dalam Tonggak 12. Semua penjawat awam mesti tahu, faham, hayati dan aplikasikan dalam menjalankan tugas seharian.)

Harus diingat, apabila boss beri tugasan, kita mesti drop everything and take action as soon as posibble (ASAP). Apabila boss menyuarakan hasratnya (yang berkaitan kerja ajelah), kita mesti cepat-cepat bertindak untuk merealisasikan hasratnya. Oleh itu sentiasa peka dengan perkataan-perkataan yang keluar daripada mulut boss. Itulah petua supaya kita disayangi, disenangi dan imej kita cemerlang pada pandangan boss.

Sehubungan itu, Bonda beredar dulu. Nak mulakan langkah pertama untuk menyiapkan assignment 'gangguan seksual di tempat kerja'.

Moral of the story: Tugas orang bawah adalah menyenangkan hati boss, penuhi kehendaknya selagi ia tidak melanggar perintah Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...