Sunday, May 16, 2010

Mencari kekuatan dalam menempuh gerbang Ibu Mertua



Peristiwa pernikahan anak saudara Bonda pada Mac 2010 telah menyedarkan bahawa Bonda juga hampir gerbang Kelab Ibu Mertua. Bonda mesti mempelajari dan membuat catatan Apa yang perlu ada, Bagaimana menguruskan setiap majlis sebelum, semasa dan selepas menerima menantu. Inilah adalah pengalaman Bonda yang pertama, insya Allah 3 orang menantu lagi akan menyusul selepas yang satu ni.

Selepas puteri Bonda menyatakan hasrat keluarga teman lelakinya untuk datang bertemu keluarga, Bonda telah mula berbincang secara serious dengan kakak-kakak Bonda yang terdekat. Apa yang patut dan perlu dibuat. Sebelum tarikh pertemuan antara kedua-dua keluarga dapat diberikan, persiapan fizikal rumah, terutamanya ruang tamu perlu dibuat. Sebelum ni Bonda tak berapa kisah sangat kerana jarang sekali menerima tetamu dan perkara lain menjadi keperluan duit.

Seterusnya (dalam siri-siri yang akan datang), Bonda akan berkongi cerita bagaimana Bonda mengubah penampilan ruang tamu dengan bajet yang berpatutan sebagai persediaan menerima rombongan meminang puteri Bonda.

Moral of the story: Berbincang dengan keluarga, belajar daripada pengalaman orang terutama yang pernah mengalami apa yang akan kita alami.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...