Thursday, September 9, 2010

Balik Beraya Di Terengganu Kite

Pada tahun ini 1431H, giliran beraya di Terengganu pulak. Maksud Bonda, raya pertama di Kuala Terengganu. tahun lepas di Batu Pahat, Johor. Itulah cara Bonda buat giliran. Tiadalah nak gaduh-gaduh suami isteri.

Setiap tahun Bonda akan beraya di kedua-dua negeri, yang bezanya, di mana mula dulu. Mungkin awal-awal perkahwinan Bonda gilirkan mengikut tahun. Lama-lama terfikir, ni tak boleh jadi. Lagi pun belum tentu lagi dapat jumpa bulan Syawal pada tahun depan.

Syukur kepada Allah kerana dapat guna P1 Max di Pulau Kambing, Kuala Terengganu, Terengganu. Bolehlah blogging and surfing.
10 September 2010 (Jumaat), tarikh hari raya pada tahun ini. Bonda bergerak pulang ke Terengganu pada 8 September 2010 (Rabu). Reserve satu hari untuk berpuasa di Kuala Terengganu. Bertolak dari rumah pukul 1.00 petang dan sampai pukul 9.00 malam. Lapan (8) jam perjalanan termasuk rehat dan rawat. Tu kira cepatlah bagi Bonda, pemandu berhemah, haaaa..... Trafik sangat okay, macam bukan nak balik beraya kerana keadaan trafik yang lancar dan terkawal.

Insiden kereta tunggu penumpang (waiting) depan pasaraya Sabasun betul-betul membuatkan Bonda geram. Sakitnya hati dengan orang Terengganu ni (lupa sekejap, diripun orang Terengganu juga). Dia parking di tengah jalan tanpa beri signal berhenti (tak guna hazard light). Buat bodoh pulak tu (memang bodoh pun). Terpaksalah Bonda masuk lane kanan dan Bonda tekan hon kuat-kuat. Puas hati.

Menu berbuka puasa, sata + air susu perisa coklat + kerepok lekor. Lokasi berbuka puasa di stesen minyak Petronas Dungun. Sata tu Bonda beli kat Kemaman (drop by aje). So far hanya kat Kemaman yang ada jual sata (sepanjang yang Bonda tau lah). Warung Aziz Sata menjadi tujuan utama bila nak makan sata. Sedap. Tapi sayangnya tutup pulak. Insya Allah on the way balik ke K. Lumpur Bonda akan singgah sekali lagi. Nasib baiklah ada satu gerai ni yang jual sata, dapatlah makan. Harga? tiga (3) ketul Rm1. Selain sata, dapat juga beli kerepok lekor. Tak banyak, beli cuma RM3 aje. Rasanya tak boleh lawan kerepok lekor K. Terengganu. Kerepok lekor K. Terengganu masih lagi the best sedapnya walaupun dalam negeri yang sama. Pengalaman yang kurang best nya tentang layanan penjualnya. Muka tak ada langsung tanda-tanda nak senyum. Kurang budi bahasalah. Tag line 'Senyum Sokmo' tidak menjadi amalan.

Okaylah, Bonda rehat seketika, sambung di lain entri.

1 comment:

  1. wahhh bonda..:)
    flashback kenangan kite ke terengganu hari tu ya..seronok rasa walaupun tidak dpt rasa satar yg dikehendaki..huhu..kenyang juga semua akhirnya..^_^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...