Tuesday, May 10, 2011

Pengalaman: Pembentangan Pertama Kepada TKSU (P) KPM

Pengalaman Bonda pada hari ini wajar Bonda catatkan. Ini kerana ia menjadi satu kenangan manis dalam kerjaya Bonda sebagai penjawat awam.
"Cu cite, cu cite." - dialog dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah.
Inilah yang nak diceritakan.

Apa yang dah berlaku?:
Hari ini (pukul 10.00 pagi), Bonda berpeluang buat pembentangan kepada Dato' Wan Khazanah binti Ismail, Timbalan Ketua Setiausaha Sektor Pengurusan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Timbalan Ketua Setiausaha (TKSU) adalah jawatan ke-4 tertinggi dalam struktur organisasi KPM, jika tak silap Bonda. Pengalaman ini juga merupakan pembentangan pertama Bonda kepada pihak pengurusan atasan KPM.

Macam mana Bonda dapat peluang tu?:
Dato' Wan Khazanah binti Ismail, TKSU (P) mengadakan mesyuarat mingguannya di ofis Bonda kat Cyberjaya. Bos Bonda, Encik Khalid Abu Bakar mengambil peluang mempromosikan aktiviti atau program yang kami jalankan kepada bosnya iaitu Dato' Wan Khazanah binti Ismail. Untuk mesyuarat kali ini, bos Bonda mahu program Analisis Jurang Kompetensi (competency gap analysis) organisasi kami dibentangkan. Bonda bukanlah desk officer program ini tetapi diberi kepercayaan untuk buat pembentangan. Bos Bonda tu nak juga promote officer nya. Sungguh tak sangka kerana pada awalnya Bonda cuma ditugaskan menyediakan slide presentation aje.

Apa yang berlaku semasa pembentangan?:
Mesyuarat mingguan TKSU (P) hanya dihadiri oleh bos-bos besar (top boss) daripada Bahagian-bahagian di bawah Sektor Pengurusan KPM. Ada enam (6) bahagian di bawah Sektor Pengurusan KPM. Jadi, ahli mesyuarat cuma ada lapan (8) orang aje termasuk pencatat/setiausaha.

Pada peringkat awal pembentangan Bonda agak gugup jugalah hinggakan Dato' Wan Khazanah binti Ismail pun menegurnya. Bila dah "panas enjinnya" laju ajelah. Bonda ni sentiasa bercakap laju sebab takut masa tamat dan apa yang nak disampaikan belum habis. Pembentangan mesti dibuat dalam tempoh 10 minit aje. Tapi Bonda tak adalah pulak mencatat masanya. Audiences tak menunjukkan wajah yang membosankan, Bonda kira okaylah tu. Idea kami tu diterima dan tak ada soalan, cuma komen dan pandangan aje (semua persoalan dah terjawab dalam pembentangan agaknya).

Apa komen daripada bos Bonda?:
Belum berpeluang untuk bertanya.

Satu perkara yang Bonda berpuas hati (proud of myself) adalah slides yang Bonda sediakan. Apabila Bonda tunjukkan slides itu kepada bos Bonda, dia cuma buat sedikit perubahan sahaja. Ini bermakna dia menerima dan bersetuju dengan content (the depth and example) and flow persembahan yang Bonda sediakan. Syukur.

Sebenarnya, Bonda menerima arahan/ tugasan menyediakan slide presentation pada hari Khamis dan Bonda sedang mengikuti bengkel fasilitator Kumpulan Inovasi dan Kreativiti (KIK) di Melaka. Presentation akan dibuat pada hari Selasa berikutnya. Pada hari Isnin, dalam kesibukan Bonda menyediakan slide presentation untuk Mesyuarat Sektor Pembangunan Kompetensi organisasi Bonda (mesyuarat pada sebelah petang), Bonda sempat jugalah bimbing dan pantau penyediaan draf slide presentation Analisis Jurang Kompetensi tu oleh mentee Bonda iaitu Cik Lia.

Selepas Mesyuarat Sektor Pembangunan Kompetensi (pukul 5.00 petang), Bonda sempat jugalah dapatkan pandangan Ketua-ketua Unit yang lain tentang draf slide presentation Analisis Jurang Kompetensi tu. Jadi berdasarkan input dan komen mereka, Bonda buat penambahbaikan pada malamnya. Pagi-pagi, pukul 8.00 dah masuk ofis. 8.30 pagi, buat presentation kepada bos Bonda.

Itulah cerita di belakang tabir. Sokongan dan kerjasama Ketua-ketua Unit Bonda banyak membantu Bonda. Thanks to those guys. So, kita jumpa lagi di lain entri. Mudah-mudahan selepas ini Bonda dapat lebih kerap post the entry with the help of technology.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...