Tuesday, May 17, 2011

Maafkan Saya Encik Tea Tarik Satu

Entri ini Bonda tulis dengan tujuan menjawab komen yang diutarakan pada entri Sekolah Yang Tiada Homework oleh Encik "tea tarik satu" Bonda doakan semoga ianya dapat menjernihkan pada yang mula nak keruh.

Salam Encik "tea tarik satu".

Mula-mula sekali saya mohon maaf kerana artikel saya itu telah menyingung perasaan Encik "tea tarik satu", semua pendidik di Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney dan Jabatan Penjara.

Bukanlah niat saya untuk memperlekehkan usaha murni tuan dan rakan-rakan. Saya kagum dengan kesanggupan tuan dan rakan-rakan untuk berkhidmat di sekolah tersebut kerana ianya merupakan satu cabaran. Pada pandangan saya, bukan calang-calang pendidik yang dapat dan sanggup berkhidmat di situ. Pada pandangan saya, pendidik yang berkhidmat di Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney adalah pendidik yang mempunyai tahap kesabaran dan keperihatinan yang tinggi serta kecintaannya kepada profesion keguruan.

Saya mengakui tidak mengetahui sangat tentang tugas dan cabaran pendidik di sekolah tersebut. Apa yang saya tulis hanyalah cerita yang saya baru dengar sekali aje dari mulut sebahagian kecil pendidik itu. Saya membuat andaian saya sendiri terhadap apa yang saya dengar dan faham. Saya juga menyimpan hasrat untuk datang melawat dan tengok sendiri cabaran yang dihadapi oleh rakan-rakan pendidik saya itu di Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney. Akan tetapi sehingga setakat ini hajat saya itu belum tercapai.

Berdasarkan pengamatan saya sepanjang beberapa hari saya bekerja bersama-sama dengan rakan pendidik saya daripada Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney, saya dapati mereka seorang yang rajin, komited dengan tugas dan suka berkhidmat di sekolah tersebut walaupun penuh dengan cabaran. Itu kesimpulan yang saya buat. Saya harap Encik "tea tarik satu" jangan salahkan mereka. Saya yang buat interpretasi sendiri.

Tujuan saya menulis artikel itu hanyalah sekadar berkongsi cerita yang saya dengar tentang pengalaman pendidik di Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney. Kami orang luar tak tau sangat ceritanya. Saya cuma highlight cerita atau pengalaman yang saya fikirkan berbeza dengan sekolah biasa-biasa kat luar.

Isu yang saya bincangkan memang tiada kaitan dengan saya. Saya sekadar menulis cerita yang saya dengar dan nak share dengan anak-anak saya aje kerana Pena Bonda adalah diari kehidupan saya.

Satu perkara lagi, saya tak dapat kesan di manakah saya mencatatkan atau menyatakan bahawa para pendidik di Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney tu "tiada kerja sekadar melepaskan batuk di tangga" seperti yang Encik "tea tarik satu" dakwakan dalam komen itu.

Cabaran berkhidmat di sekolah tersebut sememangnya ada dan besar. Saya taklah pulak menceritakan bagaimana para pendidik di sekolah itu melalui cabaran-cabarannya. Saya memang kagum dan tabik dengan para pendidik di Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney kerana saya sendiri tak sanggup nak melalui cabaran-cabarannya.

Saya harap entri ini dapat menjernihkan suasana. Saya mohon maaf sekali lagi jika itu yang diminta kerana bukan niat saya untuk menjatuhkan maruah, kreabiliti dan integriti para pendidik di Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney dan Jabatan Penjara.

Terima kasih atas komen yang diberi. Ia akan menjadi panduan buat saya agar lebih berhati-hati dan teliti.
Sekian.

Di sini Bonda kepilkan komen yang diutarakan oleh Encik "tea tarik satu" sebagai rekod bukti jika sekiranya komen itu ter "delete".


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...