Monday, May 30, 2011

6 Cara Tingkatkan Kualiti Penulisan


Tahukah anda bagaimana nak menulis artikel atau blog entries supaya ianya dibaca oleh ramai orang? Di sini Bonda nak berkongsi enam (6) tips bagaimana merealisasikan impian itu. Bonda bukanlah pandai sangat, masih lagi dalam proses pembelajaran tapi masih mahu share apa yang Bonda dapat. Okay, tipsnya adalah:

Pertama: Ringkas, padat dan jelas (Be concise and be clear)

Ini dah berjuta kali dengar tapi masih mau cakap jugalah.
Kemas, ringkas, padat, mudah dibaca atau mudah diikuti - itulah yang dicari oleh pembaca anda. Panjang, kompleks, rumit dan berbelit-belit - dapat mengelirukan pembaca anda.

Kebiasaannya, semakin panjang penulisan anda, semakin kurang minat pembaca untuk mengikutinya. Oleh itu, tulislah secara ringkas, padat, kemas dan jelas sebabnya pembaca anda mahu yang macam itu.

Kedua: Pendekkan (keep short)

Pendek di sini bermaksud ayatnya pendek dan ringkas bukannya penceritaannya (bagus juga jika ceritanya tidak meleret). Anda pastinya mahu pembaca anda menyerap (absorb) apa yang anda tulis, memahami mesej anda, dan selesa membacanya. Oleh itu sentiasa pastikan ayat anda dalam kategori ayat selapis. Maksudnya satu ayat menceritakan 1 perkara aje.

Guna banyak paragraph break. 100 huruf sebaris adalah had maksima bagi speed. 45 huruf sebaris bagus bagi keselesaan pembaca anda.

Ketiga: Kekal dengan tiga (stick to three)

Dikatakan manusia dapat memproses 7 bits of information (lebih kurang) tapi angka yang paling kerap digunakan adalah 3. 3 point, 3 langkah, 3 strategi. Gunalah nombor 3 sekerap yang mungkin. Ini bukan sahaja dapat menarik perhatian pembaca anda malah ia dapat meningkatkan kemampuan pembaca anda mengingati apa yang anda tulis.

Keempat : Awasi nada anda (watch your tone)

Jangan buat andaian yang pembaca dapat meneka mood dan nada kita daripada penulisan kita. Point ni sukar sikit nak ulas tapi bagi Bonda senang aje, tulis dengan niat yang ikhlas dan perasaan yang ceria. Mudah-mudahan kurang berlaku salah tafsir.

Kelima : Pecah-pecahkan (Break it up)

Mudahkan orang membaca penulisan anda. Mudah mereka membacanya, senanglah mereka melihat your points dan mereka enjoy membacanya. Bukankah itu yang anda mahu?

Membaca secara online meletihkan. Jadi apa yang anda perlu buat adalah kurangkan ketegangan dengan ...
  • tidak lebih daripada tiga ayat setiap paragraph dan jadikan ayat-ayat tu selapis;
  • letakkan bullet point dan tajuk kecil untuk memandu pembaca;
  • guna saiz font yang besar
Keenam : Kekal fokus pada topik (stay on topic)

Agak sukar dilakukan tapi perlu diamalkan supaya pembaca tidak keliru. Satu cara yang dicadangkan adalah buatkan kerangka penulisan anda. Tentukan point utama dan tiga sub-point untuk menyokongnya. Pastikan setiap satu sub-point itu dapat memberi penegasan ke atas mesej anda.

Itulah enam (6) yang dapat Bonda kongsi bersama. Jumpa lagi di lain entri.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...