Thursday, April 28, 2011

Pegawai BPPK Menyelami Takrifan Gangguan Seksual

Salam istimewa buat pembaca yang setia.

Dalam entri ini dan beberapa entri yang akan datang, Bonda mahu mengabadikan hasil kerja Bonda sebagai ahli sidang redaksi buku laporan tahunan Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kompetensi (BPPK) tahun 2010. Tugas Bonda adalah menyediakan laporan aktiviti unit Bonda bagi tahun 2010. Lima (5) aktiviti telah dikenal pasti dan dipersetujui oleh mesyuarat jawatankuasa. Bos besar Bonda mahukan setiap aktiviti dilapor atau ditulis dengan satu gaya penulisan yang kreatif dan dapat menarik minat orang. Tak bolehlah nak tulis macam dulu-dulu, skema dan ilmiah.

Hasil akhir penulisan Bonda pastinya akan berbeza dengan draf Bonda kerana ia akan diedit oleh pihak pengurusan (bos-bos lah). Bonda mahu melihat sejauh mana perbezaan style penulisan Bonda dengan pemikiran bos-bos Bonda. Inilah artikel pertama Bonda, mantan guru sains. Diharap anda enjoy membacanya dan dapat memberi komen untuk penambahbaikan penulisan Bonda.

Tajuknya : Pegawai BPPK menyelami takrifan gangguan seksual

Semua pegawai Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kompetensi (BPPK) gred 41 dan 44 telah melalui sesi penerokaan takrifan gangguan seksual di tempat kerja selama dua (2) minggu yang bermula dari 1 hingga 21 Jun 2010. Sesi ini dijalankan secara pembacaan kendiri dan dibuktikan dengan penghasilan penulisan ilmiah oleh setiap pegawai. Objektif program ini adalah untuk memupuk budaya membaca dan penulisan ilmiah di kalangan pegawai BPPK. Idea ini dicetuskan oleh Encik Khalid bin Abu Bakar, Setiausaha Bahagian BPPK.

Program ini diteruskan dengan pembentangan hasil penulisan artikel Gangguan Seksual Di Tempat Kerja. Lima (5) artikel terbaik telah dipilih dan pembentangan telah dijalankan pada 30 Julai 2010. Dua (2) orang pegawai yang menghasilkan penulisan dan pembentangan terbaik telah dihantar mengikuti kursus Put On Your Thinking Cap: Critical Thinking and Idea Generation Skills anjuran pihak swasta pada 12 dan 13 Oktober 2010 di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur. Kos kursus sebanyak RM 3,300.00 ditanggung oleh BPPK. Pegawai yang berjaya mengikuti kursus tersebut adalah Puan Nor Ezura binti Bahrin dan Puan Nur Diyana binti Muhammad Isror.

Sebagai menghargai sokongan dan kerja sama, sijil penyertaan diberikan kepada semua pegawai yang telah menghasilkan penulisan artikel Gangguan Seksual Di Tempat Kerja. Untuk tidak mensia-siakan hasil kerja dan sebagai usaha perkongsian ilmu, kelima-lima artikel terbaik itu telah dijilidkan dan dijadikan bahan bacaan warga BPPK.


Sekian.

Bonda juga terlibat dengan program ini. Di sinilah bukti perasaan Bonda semasa melalui proses itu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...