Wednesday, May 11, 2011

Sindrom Empty Nest, Pandangan Peribadi

Bonda tertarik dengan tajuk berita "Kaum Ibu Perlu Aktif Elak Sindrom Empty Nest", petikan daripada Utusan On Line pada 8 Mei 2011.
Biasalah cerita yang keluar kat surat khabar mestilah relevan dengan suasana semasa iaitu Hari Ibu.
Sindrom Empty Nest adalah sindrom yang melanda ibu yang kesedihan, kemurungan dan kesunyian akibat ditinggalkan anak yang memulakan kehidupan baru sama ada untuk melanjutkan pelajaran, bekerja atau berkahwin.

Pada pandangan Bonda, tidak semestinya ibu aje yang mengalami sindrom ini. Ayah pun mengalami sindrom ini jugak, cuma pandai cover line aje. Betulkan para bapa?
Kebiasaannya ikatan hubungan ibu - anak lebih rapat. Betulkan para bapa?
Ataupun mungkin dalam alam burung, hanya burung betina @ ibu burung yang kisah tentang anak-anaknya. Mungkin sebab itulah keluarnya sindrom Empty Nest. Lu pikirlah sendiri.

Menurut akhbar itu lagi, Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan ke-3 Kementerian Kesihatan Malaysia Tahun 2006, masalah mental lebih tinggi dalam kalangan wanita (12.1%) berbanding dengan lelaki (10.4%). Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) mendapati 14% ibu bapa yang berusia 60 tahun ke atas mengalami kesunyian.
Saranan daripada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil adalah ....... dapat agak tak? Biasalah ayat-ayat standard sempena Hari Ibu .... anggota keluarga terutama anak-anak agar sentiasa menghubungi ibu masing-masing walau di mana sahaja mereka berada.

Tanpa Bonda sedari, di lewat usia 40an Bonda dan gelaran Mak Mertua is around the corner, sindrom Empty Nest datang menjenguk. Kenapa kata begitu? Perasaan takut kehilangan anak pernah singgah di hati Bonda apabila anak menyatakan hasratnya untuk berkahwin. Bagi Bonda, apabila anak berkahwin, Bonda akan mendapat seorang lagi anak atau mungkin kehilangan seorang anak. Kehilangan anak dalam erti kata masa dia bersama Bonda akan berkurangan Dia ada komitmen lain, ada 1 lagi famili lain dan ada 1 orang lain yang perlukan perhatiannya. itulah hakikat yang Bonda berusaha menerimanya.

Boleh dikatakan, Bonda tak pernah berpisah dengan anak-anak. Mereka membesar, bersekolah, sambung pengajian dan mula bekerja, semuanya di depan mata Bonda. Anak-anak Bonda pun kalau boleh nak masuk universiti yang dekat dengan rumah.

Membaca cerita dan pengalaman orang lain bagaimana mereka melalui episod empty nest sindrom membuatkan Bonda dapat melihat dilema yang Bonda hadapi dari sudut yang positif. Cerita-cerita mat saleh lah yang bestnya. Di sini Bonda letakkan beberapa link yang Bonda suka.
Link 1; Empty-Nest-Syndrome
Link 2; Empty-Nest-Syndrome 2
Link 3; Recover-From-Empty-Nest-Syndrome
Link 4; 5-ways-to-conquer-empty-nest-syndrome

So kita jumpa lagi di lain entri.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...