Subject: Meeting
Hi Jim,
I just wanted to remind you about the meeting we have scheduled next week. Do let me know if you have any questions!
Best wishes,
Mark
Subject: Reminder of 10am Meeting Sched. 10/05 on PASS Process.
Hi Jim,
I just wanted to remind you about the meeting we have scheduled for Monday, October 5, at 10:00am. It's being held in conference room A, and we'll be discussing the new PASS Process.
If you have any questions, feel free to get in touch (x3024).
Best Wishes,
Subject: Revisions For Sales Report
Hi Jackie,
Thanks for sending in that report last week. I read through it yesterday and feel that you need more specific information regarding our sales figures in Chapter 2. I also felt that the tone could be a bit more formal. The report is going to be read by our Executive Team, and needs to reflect our professionalism.
Also, I wanted to let you know that I've scheduled a meeting with the PR department for this Friday, regarding the new ad campaign. It's at 11:00, and will be in the small conference room.
Please let me know if you can make that time.
Thanks!
Monica
Tajuk emel Monica bagus, dan dia juga menyatakan dengan jelas apakah pembetulan yang perlu dibuat oleh Jackie.
Tapi di manakah silapnya emel Monica ini?
Paragraf ke-2, dia menceritakan tentang perkara lain yang mana sangat penting. Sepatutnya Monica menghantar dua (2) emel yang berasingan yang berbunyi begini ...
Contoh CEMERLANG:
Subject: Revisions For Sales Report
Hi Jackie,
Thanks for sending in that report last week. I read through it yesterday and feel that you need more specific information regarding our sales figures in Chapter 2. I also felt that the tone could be a bit more formal. The report is going to be read by our Executive Team, and needs to reflect our professionalism.
Thanks for your hard work on this!
Monica
AND
Subject: Friday 10/9, 11am Meeting w/PR Dept
Hi Jackie,
I wanted to let you know that I've scheduled a meeting with the PR department for this Friday, 10/9, regarding the new ad campaign.
It's at 11:00am, and will be in the small conference room. Please let me know if you can make that time.
Thanks!
Monica
Kan cantik macam ni. Jackie pun senang semak dalam inbox dia apa yang diperlukan oleh Monica. Mana perkara yang dah settle dapatlah di delete kan. Dia hanya simpan emel yang relevant sahaja.
Specify the Respond You Want
Pastikan kita nyatakan apakah respond yang kita perlukan, contohnya panggilan telefon atau follow-up appointment.
Kemudian, masukkan maklumat untuk dihubungi iaitu nama, jawatan, dan nombor telefon kita, walaupun emel secara dalaman (dalam pejabat yang sama).
Ingat, semakin mudah kita membuatkan orang lain respond emel kita, semakin besar peluang mereka melakukannya.
Contoh Kurang Baik:
From: reliablelandscapes@domain.com
Subject: Proposal
Lynn,
Did you get my proposal last week? I haven't heard back and wanted to make sure.
Can you please call me so we can discuss?
Thanks!
Peter
Ada beberapa maklumat yang tertinggal dalam emel ini. Pertama, maklumat tentang proposal. Bagaimana jika si Lynn itu menerima banyak proposal? Yang mana satu si Peter ni cakapkan? Adakah dia hantar secara emel atau pos?
Jika si Lynn nak hubungi si Peter, bagaimana? Tiada contact number diberi, di mana pejabatnya. Di akhir emelnya tidak dinyatakan nama penuh dan jawatannya. Dahlah tu, namanya tidak tercatat dalam emel address pulak tu.
Jika si Peter beri emel yang macam ni kan bagus ...
Contoh CEMERLANG:
Subject: Checking On Reliable Landscapes Proposal
Dear Lynn,
I just wanted to check that you have received the landscaping proposal I emailed to you last week. I haven't heard back and wanted to make sure it went through.
Can you please call me by Thursday so we can discuss? This is when our discount offer expires, and I want to make sure you don't miss it!
The quickest way to contact me is by cell phone.
Thanks!
Peter Schuell, Owner Reliable Landscaping, Inc. 555.135.4598 (office) 555.135.2929 (cell)
Semua maklumat penting yang diperlukan ada dinyatakan. Peter juga menyatakan apakah tindakan yang perlu dibuat oleh Lynn (call me by Thursday).
Using EOM Headlines
Jika kita nak sampaikan maklumat yang ringkas saja, guna teknik EOM - End Of Message.
Caranya adalah letakkan semua maklumat yang diperlu diketahui pada tajuk emel dan diakhiri dengan huruf "EOM". Ini memberitahu kepada penerima bahawa dia tidak perlu membuka emel itu, semua maklumat telah ada pada tajuk. Tajuk emel adalah mesejnya.
Contoh:
Subject: 10/5 Meeting, 10am, Conf. Rm. A, On PASS Procedure EOM
Be a Good Correspondent
Pastikan kita sentiasa menyemak inbox kita dan memberi respon ke atas perkara yang diperlukan. Ini adalah cara mudah untuk pamerkan courtesy kita dan dapat menggalakkan orang lain menjawab emel kita dalam jangka masa yang sepatutnya.
Jika maklum balas yang terperinci diperlukan dan kita tidak dapat mengumpul semua informasi yang diperlukan dalam masa terdekat untuk beri respon kepada emel itu, hantarkan jawapan atau reply dengan menyatakan kita telah terima emel itu dan perlukan sedikit masa untuk mengumpul semua maklumat yang diperlukan. Perlu dinyatakan bilakah tarikh yang dijangkakan kita akan memberi maklum balas.
Berapa kerap kita perlu semak inbox kita bergantung kepada nature of our work. Dengan kata mudah, ikut kesesuaian kerja kita. Harus diingat, elakkan mengganggu tugasan yang sedang kita laksanakan semata-mata untuk check emel kita. Ini mungkin mengganggu tumpuan kita.
Internal Email
Walaupun ianya hanyalah emel dalaman, usahlah terlalu santai atau informal. Harus diingat bahawa ini adalah satu bentuk komunikasi secara bertulis yang dapat dicetak dan dibaca oleh orang lain juga. Elakkan kesilapan ejaan dan penggunaan slang dalam emel.
Sebagai rumusan, perkara-perkara yang perlu diberi perhatian semasa kita menulis emel adalah seperti berikut:
- Subject Lines are Headlines
- Make One Point per Email
- Specify the Respond You Want
- Using EOM Headlines
- Be a Good Correspondent
- Internal Email
tips yg bagus..!!!
ReplyDeleteTerima kasih Cik Mama. Dah cuba ke?
ReplyDelete