Thursday, November 11, 2010

Reunion Budak Spring Valley

Cerita ni dah lama Bonda simpan. Terpaksa ambil giliran untuk dicoretkan. Entri ni Bonda tujukan istimewa buat rakan-rakan seperantauan di New York, Amerika.

8 Zulkaedah 1431H (16 Oktober 2010) merupakan titik pertemuan Bonda dengan rakan-rakan sekolej dan seuniversiti. Rasanya lebih kurang 25 tahun Bonda tidak jumpa mereka. Hanya beberapa orang aje yang Bonda keep in touch. Kawan perempuan aje yang dok selalu berhubung.
Pertemuan ini diatur di rumah Dato' Baharin. Terkejut dan gembira kerana rakan sebaya dah dapat gelaran Dato'. Rumah dia di Bandar Baru Bangi. Dia juga buat kenduri doa selamat pada hari yang sama sempena keberangkatannya ke Tanah Suci, Mekah.
Bila mula-mula jumpa mereka, ramailah yang Bonda tak kenal dan tak cam. Mengaku ajelah kelemahan Bonda sebab Bonda pun bukannya rapat sangat dengan mereka. Kenal setakat hai hai bye bye aje. Sebabnya mereka tu berlainan jantina dengan Bonda. Zaman muda belia dulu, jaga pergaulan.
Berdiri dari kiri, itulah Dato' Bahrin.
Tidak semua rakan Bonda yang dapat hadir. Tapi kami tetap enjoy dan ceria walaupun miss them tetap ada.
Dari kiri: Kak Chik, Kak Yong, Bonda, Norhana
Dari kiri: Biah, Bonda, Lin
Bonda bersama Kak Chik
Suami Bonda (kanan) bersama Jeslee, suami Kak Chik
Bonda sedang bersantap dengan rakan senegeri, Biah. Disebelahnya Lin dan kak Yong.
Bila dah kenyang, barulah sedap nak bersembang-sembang.
Apalah yang seronoknya Che Hashim tu (man in the middle)
Macam dok tunggu autograph Dato' Baharin aje.
Abang Anuar (senior) dok gelak dengan siapalah tu (kat hujung kiri)

Sebagai latar belakang cerita, Bonda imbas kembali pertemuan dan perkenalan Bonda dengan mereka.
Bonda belajar di luar negara setelah mendapat keputusan peperiksaan Sijil Persekolahan Malaysia (SPM). Bonda bukanlah pelajar yang pintar. Dapat melanjutkan pelajaran di luar negara dengan keputusan SPM Bonda yang tidak seberapa cemerlang dan gemilang merupakan rezeki buat Bonda.
Bonda tak sangka tapi pasang juga angan-angan untuk pergi ke luar negara sebab kakak dan abang belajar di luar negara. Ni semua gara-gara dasar ekonomi baru, dapatlah Bonda merasanya. Bonda belajar di sekolah biasa-biasa di Kuala Terengganu, iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Bariah, Pasir Panjang, Kuala Terengganu. Pelajar aliran melayu, tak pernah belajar kat mana-mana selain daripada Kuala Terengganu. Dapat aje peluang pergi luar negara, terus ambil tanpa fikirkan tentang bahasa Inggeris. Masa tu Bonda sedang belajar tingkatan enam di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman. Bonda tak nak masuk tingkatan enam tapi nak masuk universiti. Masa tu Kolej Matrikulasi belum wujud lagi. Rupa-rupanya batch Bonda merupakan batch terakhir yang mana kerajaan terus hantar ke luar negara selepas SPM.
Bonda dihantar belajar di Rockland Community College, Spring Valley, New York. Kena masuk kolej dulu, belajar bahasa Inggeris. Bonda pergi atas tajaan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Jadi cikgulah Bonda setelah selesai belajar. Itulah ceritanya, macam mana Bonda boleh terjebak dalam perguruan. Bila kat airport, dah nak berlepas ni, barulah jumpa kawan-kawan lain yang akan pergi ke tempat yang sama. Pelajar tajaan KPM ada 7 orang (Puteri Faridah - Puteri, Nureen - kak Yong, Nor Sabirin - Birin, Rabiah - Biah, Sabariah - Saba @ kak chik, Sabariah - Bee @ kak ngah, Sabariah - Ba (Bonda)). Semuanya perempuan dan ada 3 Sabariah pulak tu. Mulalah kami memberi nama gelaran. Nama panggilan Bonda dalam kalangan keluarga ialah Yah. Biasalah keluarga panggil nama hujung. Tapi bila dah keluar dari Terengganu, nama pun kena ada nilai komersial jugalah. Jadi kekallah panggilan Bonda sebagai Ba dengan kawan-kawan.
Selain pelajar tajaan KPM, ada satu kumpulan lagi pelajar iaitu tajaan Tenaga Nasional Berhad (TNB). Dulu TNB dikenali sebagai Lembaga Elektrik Negara (LLN). Ada 23 orang pelajar dan semuanya lelaki. Wow! Ramainya lelaki. Malu-malu kucing jugalah. Tak biasa ada kawan lelaki seramai tu. Masa kat sekolah dulu, ada jugalah dua tiga orang kawan lelaki tapi kami berkawan dalam kumpulan, lebih kepada study group. Jadi Bonda cuma rapat dengan kawan perempuan aje.
Rakan-rakan Spring Valley (junior and senior)
Duduk dari kiri: Kak Chik, Bonda, Norhana (junior), Rabiah, Nureen, Lin (rakan seUniversiti).
Berdiri dari kiri: Jeslee, Che Hashim, Ismail, Ismail Panjang (Bonda agaklah), Dato' Baharin, Kamal, Khusairi (rasa-rasanya), abang Anuar (senior), Hisham

Sungguh seronok dapat berjumpa rakan lama. Masa muda-muda dulu, malu-malu kucing untuk berkawan tapi sekarang, bila dah banyak bergaul dan masing-masing dah mempunyai anak-anak, no problem lah untuk bersosial. Bertambahlah lagi nama-nama jemputan untuk kenduri suatu hari nanti.
Kawan-kawan lelaki dah jadi orang besar-besar TNB, pakai kereta pun yang besar-besar dan berjenama. Baguslah. Kawan-kawan perempuan termasuk Bonda masih lagi jadi orang kecik-kecik KPM. Itulah rezeki kami.
Di sini Bonda mengambil peluang mengucapkan terima kasih kepada suami tersayang, Encik Ab Hamed kerana sudi menemani Bonda dan berusaha mengenali rakan-rakan Bonda. Buat anak Bonda, Iffah, terima kasih kerana sudi luangkan masa menemani Bonda dan merakamkan saat manis Bonda dengan rakan-rakan.

2 comments:


  1. Do you need any kind of loan if yes my contract Mr Anthony who help me with a loan just few week's back , i just need to share this round the world to let people know that there are still good heated people in the world today . I really lost money to scammers online all because i was desperate for a loan . Until i saw a comment about him , contacting him his not a mistake but a dreams come through for me . Now I'm a happy man with my family . Contact him if you need any loan at : challotloan@gmail.com

    ReplyDelete
  2. nama saya Alberth Eduard Sanady, saya berusia 47 tahun dan saya tinggal di Jl. Sorido Raya. km.12 No. 14. Kota Biak Provinsi Papua. Indonesia. Saya kehilangan 87 juta Rupiah untuk pemberi pinjaman palsu hanya karena saya mengajukan pinjaman 1 milyar Rupiah untuk berinvestasi dalam bisnis resor saya di Bali.
    Baru-baru ini saya membaca artikel berita di sebuah blog tentang pandemi coronavirus yang sedang berlangsung dan bagaimana hal itu mempengaruhi setiap sektor ekonomi.
    Di blog saya melihat kisah ibu yanti Ari dengan alamat, nomor telepon, dan juga nomor Whatsapp di bagian komentar tentang bagaimana ia meminjam dengan sukses dari ibu ANA MICHAEL dari PINJAMAN KEPERCAYAAN JAMINAN dan di bawah ini informasinya

    ibu Yanti Ari dengan nomor teleponnya: +62 821-1644-0184 dan nomor Whatsappnya: +62 821-1644-0184. dia tinggal di Kota Medan. emailnya: ariy62612@gmail.com dan ini adalah detail perusahaan yang dia katakan dia hubungi.
    PINJAMAN KEPERCAYAAN GARANSI dan email kontak perusahaan :: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

    Karena penasaran saya memutuskan untuk menghubungi ibu yanti untuk memverifikasi apakah cerita yang dibagikannya itu benar karena saya sudah menjadi korban pemberi pinjaman palsu, jadi saya meneleponnya dan kami juga mengobrol tentang whatsapp di mana ia mengirimi saya semua bukti pinjamannya dari PINJAMAN KEPERCAYAAN JAMINAN.
    Setelah melihat dan mengkonfirmasikan semua yang dikatakan ibu Yanti, saya memutuskan untuk menghubungi PINJAMAN KEPERCAYAAN JAMINAN dan saya dihadiri. Setelah saya menyerahkan semua dokumen yang diminta dari saya. Aplikasi pinjaman saya disetujui dan saya menerima pinjaman saya di rekening bank. Saya berjanji kepada ibu Yanti bahwa saya akan meluangkan waktu untuk berbagi kebaikan jika saya menerima pinjaman dari perusahaan. semoga Allah terus memberkati ibu Yanti dan perusahaan atas apa yang telah mereka lakukan untuk saya.
    Anda dapat menghubungi ibu Yanti jika Anda mau dan Anda dapat menghubungi saya untuk lebih jelasnya melalui email saya: albertheduardsanady@gmail.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...