Thursday, October 21, 2010

Culture Shock At Labuan

Inilah menu dalam flight MAS pada 23 September 2010, semasa Bonda dalam perjalanan pulang dari Labuan ke Kuala Lumpur International Airport (KLIA).
Masa penerbangannya lebih kurang 2 jam 20 minit, so menu nya berat sikitlah.

Entri ni masih lagi cerita trip Bonda Ke Labuan. Sorry lah kerana asyik-asyik cerita Labuan. Sabar ajelah ya. Bonda terlalu teruja (excited) bila dapat pergi ke Labuan dan rasanya macam kali ini pertama dan terakhir, very slim chance that I will vist Labuan again. Walaupun Bonda berada 3 hari 2 malam aje di Labuan, banyak yang nak dikongsi bersama maklumlah "Sharing Is Caring".

Penginapan :
Bonda tinggal di rumah tamu Kolej Matrikulasi Labuan. Mari kita meninjau-ninjau Kolej Matrikulasi Labuan.
Ni Kolej Matrikulasi yang ke-4 yang Bonda dah sampai, semuanya berlaku dalam tahun 2010 bermula bulan Januari.
1st, Bonda sampai di Kolej Matrikulasi Pahang, 2nd, Kolej Matrikulasi Johor, 3rd, Kolej Matrikulasi Perak dan terakhir setakat ini, Kolej Matrikulasi Labuan. Hanya photos and stories Kolej Matrikulasi Perak dan Labuan aje yang sempat Bonda rakam dan abadikan.
Kolej Matrikulasi Labuan taklah seluas kolej-kolej matrikulasi yang lain. Kawasannya rata.
Ni adalah permandangan dari pintu masuk utama kolej. Bangunan yang tersergam tinggi dan indah tu adalah bangunan pentadbiran. Bilik-bilik kuliah pun kat situ juga (Bonda agaklah). Bonda tak sempat nak tour kawasan secara official, punyalah tekun melaksanakan misi.
Ini juga pandangan dari pintu masuk utama kolej tapi menghala stadium (mini stadium) dan asrama lelaki.
Ini mini stadium kolej tapi banyak menyumbang kepada komuniti setempat. Awal-awal tahun dia menjadi rebutan sekolah-sekolah untuk mengadakan hari sukan kat situ. Secara tidak langsung Kolej Matrikulasi membina hubungan dengan sekolah setempat. Mungkin juga boleh memberi satu motivasi kepada pelajar sekolah untuk menuntut di Kolej Matrikulasi. Di negara luar contohnya Kanada, kemudahan di sekolah diguna oleh komuniti setempat dah lama diamalkan (berdasarkan pengalaman lawatan singkat Bonda ke Kanada pada tahun 2008).
Ini salah satu asrama pelajarnya. Bilangan asrama tak banyak sebab pelajarnya pun tak ramai.
Student's cafeteria cuma ada 3 aje.
Students pun datang daripada Sabah dan Sarawak selain daripada Labuan sendiri.

Rumah tamunya besar, luas dan banyak bilik tidur.
Master bedroom
Master bedroom junior
Siap ada kipas dan penyaman udara lagi.
Rumah sebesar macam ni Bonda tidur 1 orang aje. Sebabnya Bonda datang berdua dengan boss iaitu Ketua Penolong Setiausaha Unit Penilaian PTK dan kebetulan dia pulak lelaki. Tidur malam sorang-sorang, pasang tv lah jawabnya sampai pagi dan tidur kat atas sofa.

Rumah yang sebesar dan secantik macam ni tak ada disediakan sejadah. Iron and iron board juga tak ada. Nasib baiklah bawa baju yang agak-agak tak perlu digosok. Agak kecewa jugalah. So far, rumah tamu Kolej Matrikulasi Perak yang paling best, semua ada.

Disebabkan jam di tangan menunjukkan waktu yang sama dengan semenanjung, Bonda selalu tertipu. Waktu di Labuan cepat 1 jam (mengikut jam matahari). Jadi bila datang ke Labuan, tanya penduduk setempat waktu-waktu solat sebelum terlewat.

Sesuatu yang menariknya di Labuan adalah pemandu-pemandu kenderaannya.
Pemandu-pemandu kereta di Labuan sangat berhemah semasa memandu. Kenapa Bonda kata begitu? Sebabnya mereka bawa kereta dengan kelajuan antara 50 km/j - 60 km/j. Speed ni bukan di jalan yang sesak atau jammed (jalan biasa-biasa). Bonda, yang jadi penumpangnya, yang naik tension. Bagi orang Kuala Lumpur, ni slow lah. Mereka memandu dengan kelajuan macam tu mungkin kerana pulau Labuan tu kecil aje, jalan pun tak sesak, nanti cepat pula sampainya sebelum sempat menikmati perjalanan itu. Tapi satu yang kurang best (pengalaman rakan Bonda), pemandu ni, bila dah betul-betul dekat nak masuk simpang, baru beri signal. Hoooo ni memang tension lah bagi Bonda.

Apa barang yang murah kat Labuan ni? Jawapan daripada teman Bonda yang bermastautin di Labuan, hanya tiga (3) barang aje iaitu kereta, rokok dan arak. Tak kan pula nak beli kereta sebagai souvenir. Akhirnya Bonda beli yang ini .....
Kain ela untuk dibuat sepasang baju.
Kata penjual tu, ni kain thai silk yang washable punya. Harganya RM100. Bila fikir banyak kali, banyak mahallah kain tu. Jadi jika ada sesiapa yang nak datang ke Labuan, tak payahlah kirim apa-apa. Even coklatnya tak semurah di Langkawi.

Mahallah barang kat Labuan ni. Upah jahit baju kurung biasa-biasa dah RM75. Tailor Bonda kat KL, masih boleh beri harga di bawah RM40. Dry clean baju kurung sepasang RM22 di Labuan. Betul ke yang Bonda dengar ni? Takutlah nak tinggal kat Labuan sebab cost of living (kos sara hidup) tinggi.

Makanannya? Selera kurang terbuka jika makan luar seperti di gerai makan/ warung/ restoran. Sepanjang Bonda tinggal di Labuan, Bonda makan malam kat kafeteria pelajar. Telan ajelah untuk kelangsungan hidup. Tapi ada satu malam tu, makan kat restoran tepi laut, makan seafood lah jawabnya. Lupa nama tempatnya. Kedai-kedai makan kat sini cepat tutup, pukul 9.00 malam dah tutup.

Satu lagi penemuan Bonda di Labuan ni adalah isu air bersih.
Air kurang di Labuan. Setiap hari antara 10 - 12 lori tangki air akan hantar air ke Kolej Matrikulasi Labuan.

Sebagai rekod, kedatangan Bonda di Labuan menggalas tugas besar iaitu memberi penerangan tentang pelaksanaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) kaedah pencerapan kepada warga Pegawai Perkhidmatan Pendidikan di Kolej Matrikulasi Labuan. Bonda datang pada 21 hingga 23 September 2010. Walau apa-apa pun, Bonda enjoyed sepanjang berada di Labuan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...