Saturday, May 3, 2014

Pesta Buku Antarabangsa Tahun 2014

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
Assalamualaikum.

Inilah hasil lawatan Bonda ke Pameran Buku Antarabangsa Tahun 2014 di PWTC Kuala Lumpur. 2 kali @ 2 hari berturut-turut Bonda pergi. Ini hasil kali pertama iaitu pada 26 Mei 2014. 

Rasanya dah beberapa tahun Bonda tak pergi ke Pesta Buku. ALLAH menggerakkan hati Bonda untuk pergi ke Pesta Buku Antarabangsa. Tujuan utama ke sana adalah untuk dapatkan Buku Bijak Mengurus Wang dengan harga diskaun. So dapatlah diskaun 20%. Syukur Alhamdulillah. Kesemua buku kat gambar tu terbitan Galeri Ilmu & diskaunnya 20%. 

Sejak akhir-akhir ni, Bonda lebih gemar beri buku sebagai buah tangan apabila menghadiri kenduri kahwin. Jika bagi duit, cepat hilang begitu saja. Jika beri barangan, kadang-kadang tak diguna pun sebab tiada keperluan. So kalau beri buku tu, adakah pengantin itu akan baca? Budaya membaca di Malaysia pada masa sekarang agak kurang menggalakkan. In sya ALLAH suatu hari buku itu akan dibaca jugak. Manalah tahu ALLAH bukakan hatinya.

Bonda lebih prefer pergi ke gerai buku penerbit compare dengan gerai buku kedai / syarikat. Sebabnya Bonda rasa Bonda boleh dapat good bargain kat gerai penerbit. Bonda beli 2 buah buku yang dikarang oleh Prof. Muhd Kamil Ibrahim, 1 buah buku yang dikarang oleh isterinya, selain daripada Buku Bijak Mengurus Wang (3buah). 

Setelah baca Buku Bersyukur Saat Diuji (tak sempat tunggu habis dibaca), Bonda pergi lagi ke Pesta Buku pada keesokannya. Beli buku-buku yang ditulis oleh Prof. Muhd Kamil Ibrahim (yang terdahulu). Nak dapatkan diskaun punya pasal. Pada Bonda, kalau dapat diskaun melebihi 10% tu dah bersyukur habis (dah kira good bargain).

Bonda terserempak dengan Ustaz Pahrol Mohd Juoi di Pesta Buku tu. Tapi tak adalah ambik gambar, nak mintak tandatangan kat buku pun tak sempat. Bonda suka baca yang dikarang oleh Ustaz Pahrol Mohd Juoi. Setakat ni Bonda dah ada 3 buah buku tulisan Ustaz Pahrol Mohd Juoi.

Itulah cerita Bonda, kenangan & penangan Pesta Buku Antarabangsa Tahun 2014. So kita jumpa lagi di lain waktu. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...