Friday, May 23, 2014

Langkah 1 Penulis

 Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
Assalamualaikum.

Hari ni (22/5/2014) ialah hari kedua Bonda berkenalan dengan Encik Mohd Zubil Bahak daripada Universiti Teknologi Malaysia. Encik Mohd Zubil Bahak ialah salah seorang penceramah dalam Kursus Komunikasi dan Penulisan Berimpak Tinggi di INTAN Kluster Inovasi. Dia memberi bimbingan atas tajuk Menjana Idea & Mengurus Maklumat dalam Penulisan. Secara mudahnya dia berkongsi pengalaman dan memberi bimbingan bagaimana menjadi seorang penulis. Tip yang diberi bukan sahaja tentang penulisan tetapi tentang 3 perkara ni iaitu
1. Membaca secara aktif;
2. Membaca secara pantas;
3. Memfokus.

Kalau nak jadi penulis, kita perlu menulis hari-hari (setiap hari!). Tip ni Bonda juga pernah dengar daripada orang lain sama ada dari Malaysia dan juga luar negara (mat saleh). Apa yang saya nak tulis?

Tulislah perkara/ benda/ subjek yang kita suka/ minat. Paling mudah, tulis apa yang kita buat hari-hari. Catatan jurnal/ diari/ luahan rasa kita pada hari itu. Dalam sehari, banyak aktivit yang kita alami. Antara aktiviti tu, mana yang terkesan dihati? Itulah yang ditulis. Tulis aje 5 ayat tentang peristiwa itu. Lakukan setiap hari. Inilah yang Bonda sedang usahakan, melatih diri menulis hari-hari. Semoga ALLAH memberi kekuatan untuk meneruskannya. Tapi yang penting untuk kita meneruskan aktiviti menulis ni (setiap hari) ialah matlamat. Kenapa kita menulis? Kenapa nak jadi penulis?

Kata Iman al-Ghazali: "kalau kamu bukan anak raja dan engkau bukan anak ulama besar, maka jadilah penulis!" Bonda ni bukannya siapa-siapa untuk dikenali dan diingati apabila Bonda mati nanti. Berapa hari sangatlah orang akan ingat dan nak dikaitkan dengan siapa-siapa pun tak ada. Jadi jawapannya Bonda akan hilang daripada sejarah dengan kematian Bonda. Pepatah Melayu ada menyebut, "harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama." Kenapa orang nak ingat nama kita?

Orang akan ingat nama kita sekiranya kita ada sumbangan kepada manusia/ masyarakat. Itulah mesej yang mahu disampaikan oleh Iman al-Ghazali. Penulisan ialah suatu sumbangan. Alangkah cantiknya jika penulisan kita itu dapat memberi sumbangan yang bermanfaat kepada manusia. Pahalanya berterusan hingga ke akhirat. Apabila meninggalnya seseorang anak Adam, maka terputuslah dia kecuali 3 perkara iaitu:
1. Doa daripada anak yang solleh;
2. Ilmu yang dimanfaatkan;
3. Sedekah jariah.
Oleh itu, marilah sama-sama bertekad untuk merebut peluang dapatkan pahala daripada ilmu yang dimanfaatkan. 

Cukuplah dulu buat kali ini. In sya ALLAH Bonda akan sambung lagi di lain waktu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...