Sunday, September 18, 2011

Laluan Alternatif Batu Pahat, Johor Ke Kuala Terengganu

Sambutan hari raya Bonda pada tahun ini, 2011 yang agak berbeza dengan tahun-tahun sebelum ini menyebabkan Bonda mencari-cari maklumat jalan pintas (mungkin) daripada Batu Pahat ke Kuala Terengganu tanpa melalui Kuala Lumpur (itu kebiasaannya) dan juga Segamat. Tahun ini Bonda berada di Parit Sulong, Batu Pahat Johor pada hari raya pertama dan perlu berada di Kuala Terengganu pada hari raya kedua. Itu planning Bonda dengan anak-anak. Suami Bonda ok aje. Laluan ini diberi oleh anak saudara Bonda, suami Liza. Keluarganya tinggal di Temerloh Pahang. Jadi dia biasalah guna laluan ini.

Meredah laluan alternatif iaitu jalan-jalan kampung, pekan dan bandar daripada Parit Sulong, Batu Pahat Johor ke Kuala Terengganu, telah membuatkan Bonda amat menghargai kehadiran lebuhraya. Perasaan itu wujud kerana Bonda nak cepat-cepat sampai ke kampung Bonda. Jika perjalanan itu berlaku dalam suasana yang lebih santai, pastinya ia satu pengalaman yang menyeronokkan. Ya lah dapat tenguk dan tinjau permandangan setempat.

Daripada Parit Sulong, Bonda ambil exit Pagoh, menuju ke Kuala Lumpur. Selepas tu, daripada Lebuhraya Plus Kuala Lumpur - Seremban, Bonda ambil exit Jasin. Kita berehat sekejap sambil mengenali Jasin.

Jasin
Jom kita kenali Jasin. Bonda sangkakan Jasin hanyalah pekan atau bandar biasa aje. Rupanya ada daerah yang namanya Jasin dan ada juga bandar yang namanya Jasin. Daerah Jasin terletak dalam negeri Melaka dan bersempadan dengan negeri Johor. Daerah Jasin mempunyai 20 mukim iaitu Ayer Panas, Batang Melaka, Bukit Senggeh, Chabau (Asahan), Chin-Chin, Chohong, Jasin, Jus, Kesang, Merlimau, Nyalas, Rim, Sebatu, Selander, Sempang, Semujok, Serkam, Sungai Rambai, Tedong dan Mukim Umbai.

Daerah Jasin mempunyai dua (2) buah bandar iaitu Bandar Jasin dan Bandar Merlimau, serta 10 buah pekan iaitu Sungai Rambai, Umbai, Bemban, Chin-Chin, Simpang Bekoh, Asahan, Nyalas, Selander, Batang Melaka, dan Kesang Pajak.

Selain daripada sekolah-sekolah rendah dan menengah yang biasa-biasa, Daerah Jasin mempunyai institusi pendidikan yang menarik.
Pendidikan menengah:
  • MRSM Tun Ghafar Baba
  • Sekolah Berasrama Penuh (SBP) Integrasi Selander
Institut Pendidikan Tinggi Awam (IPTA):
  • Politeknik Merlimau
  • Universiti Teknologi MARA
  • Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
  • Kolej Komuniti Selander
Unit Badan Pertahanan:
  • Pusat Lagenda Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Asahan

Tempat pelancongan utama dalam Daerah Jasin adalah Gunung Ledang. Maksudnya anda dapat mendaki Gunung Ledang melalui Daerah Jasin. Maksudnya anda dapat mendaki Gunung Ledang melalui Daerah Jasin. Caranya, daripada Asahan Melaka, masuk ke sebelah kanan menuju ke Gunung Ledang. Anda boleh mula dari kolam air di Kampung Asahan. Ni pakcik Google yang bagi tau. Bonda belum pernah sampai kat Gunung Ledang. Selama ni Bonda sangka, jika nak daki Gunung Ledang, kita perlu pergi ke Johor. Naik kat mana, tak tahulah Bonda.

Sambung kembali perjalanan kita. Daripada Jasin, Bonda ikut sign board menuju Selandar.


Daripada Selandar, Bonda menuju Gemenceh. Gemenceh adalah sebuah pekan dalam Daerah Tampin, Negeri Sembilan. Penduduk asal memanggil Pekan Gemenceh sebagai "Simpang" kerana terdapat tiga simpang iaitu Tampin, Gemas dan Gemenceh Lama.
Kat sini ada Maktab Rendah Sains MARA Gemenceh, Institut Tahfiz Al-Quran Gemenceh, Kolej Komuniti Tampin, Gemenceh. Itu yang menarik perhatian Bondalah.

Daripada Gemenceh, Bonda teruskan perjalanan menuju Bahau.

Daripada Bahau, Bonda menuju Kemayan.

Daripada Kemayan, redah aje kerana matlamatnya menuju ke Temerloh.

Tak sabar rasanya nak jumpa Lebuhraya Pantai Timur untuk balik ke Kuala Terengganu.
Bila dah jumpa lebuhraya tu, seronoknya. Bonda ceritakan laluannya sehingga Lebuhraya Pantai Timur ajelah. Selepas tu dah tak mencabar lagi bagi Bonda kerana dah biasa laluannya. 

Semua laluan ni Bonda refer kepada buku ni, 
GPS manual.
So, jumpa lagi di lain entri. Dah penat cerita.

3 comments:

  1. aduiiii.. jauhnya perjalanan.. lenguh pungkuk kak oiii..

    ReplyDelete
  2. Memang penat Yan. Nak habiskan cerita pun penat, tapi nak cerita juga. Anyway, thanks for your comment.

    ReplyDelete
  3. terimakasih atas info...info yang details tu dapat beri zu gambaran dengan lebih jelas lagi memandangkan zu belom sempat sampai lagi kat sana...anyway akak..keep it up..thumb up for your info :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...