Friday, November 25, 2016

TIRULAH SIFAT AL-WAHHAB

Assalamualaikum

Segala pujian bagi Allah yg menjadikan kita sebaik-baik umat & mengurniakan kita segala limpahan nikmat, serta selawat ke atas junjungan tercinta Nabi Muhammad SAW


Rasulullah SAW pernah bersabda yg bermaksud: "Sebaik-baik manusia ialah manusia yg memberi manfaat kpd orang lain." (Riwayat al-Baihaqi dan ath-Thabrani)


Ramai ulama berpandangan menjadi orang kaya yg bersyukur adalah lebih utama berbanding orang miskin yg sabar. Mengapa?


Kerana

  1. Mengawal hati agar tidak lalai ketika memiliki lebih sukar berbanding mengawal hati agar tidak resah ketika ditimpa kemiskinan.
  2. Orang kaya yg syukur lebih berkemampuan utk memberi.

Jika kesabaran si miskin hanya bermanfaat buat dirinya, sebaliknya sifat dermawan si kaya memberi manfaat kpd orang lain. Pemberian zakat, sedekah & hadiah drp orang kaya melimpah-ruah manfaatnya kpd masyarakat.


Iman al-Ghazali telah menjelaskan bahawa keutamaan IBADAH ORANG BERILMU (ulama) ialah MENGAJAR ILMU dan ORANG KAYA MENGINFAKKAN HARTANYA.


Bukankah ini juga menunjukkan bahawa keutamaan amal juga diukur dari aspek keupayaan memberi apa yg ada pada diri seseorang?

Ulama dgn ilmunya bukan dgn hartanya. Si kaya dgn harta bukan dgn ilmunya. Pada mereka, keutamaan amalan itu berbeza mengikut kelebihan masing-masing.


Sumber: buku Semuanya Soal Hati oleh Pahrol Mohamad Juoi


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...