Wednesday, June 27, 2012

Sajak Pertamaku

Segala puji dan syukur ke hadrat Allah S.W.T., selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W serta ahli keluarga dan para sahabatnya sekalian.  
Salam sayang buat anak-anak Bonda. Hari ini (27 Jun 2012) dalam sejarah apabila Bonda dapat mengarang sajak pertama Bonda. Rasa-rasa belum pernah tulis sajak lagi. Entahlah apa jadinya, betul ke salah? Tiada guru yang dapat dirujuk. Hentam sajalah Labu ...
Apa yang membuatkan atau menyebabkan Bonda tulis sajak ni? Ni semua gara-gara mahu memenuhi hasrat atau hajat bos. Bos Bonda sememangnya penuh dengan idea. Habis semua stafnya perlu mengarang sama ada sajak atau cerpen. Bonda pilih sajak sebab cepat sikit selesai. Bos Bonda buat semua ini sebagai sokongannya ke atas dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI). Selesai cipta pantun, keluar pulak arahan yang ini. Sabar ajelah. 
Walaupun masa diberi sebulan untuk kemukakannya, idea sukar nak datang. Sambil-sambil memandu ke pejabat, terlintas nak pilih tema ni dan dapatlah juga bait-baitmya. Sebaik sampai kat pejabat, terus aje menulis dan menyiapkannya. Hari ni jugak Bonda hantar kepada bos. Tarikh tutup adalah pada 29 Jun 2012. Inilah sajak nukilan Bonda. Anda sendirilah menilainya, hasil daripada guru sains.
Tajuk: DIA YANG KU SAYANG
Mengetuk-ngetuk mukamu dengan jejari manisku
Memberikan aku suatu keseronokan
Menyelak-nyelak helaianmu dengan kerakusanku
Mempercepatkan pencarian maklumat
Mengepit dirimu ke sana dan ke sini
Mengurangkan bebanan rujukanku
Adanya engkau di sampingku
Membuatkan hidupku lebih ceria
Terima kasih Ya Allah 
atas anugerahMu kepada penciptanya
Dan memberi aku kemampuan memilikinya
Itulah pembantu peribadiku, iPad.
27 Jun 2012 BPPK

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...