Wednesday, August 19, 2015

STOP-KEEP DOING-START

Assalamualaikum
Segala pujian bagi Allah yang menjadikan kita sebaik-baik umat dan mengurniakan kita segala limpahan nikmat, serta selawat ke atas junjungan tercinta Nabi Muhammad SAW.

Buat anak-anak mama yang disayangi.

Topik kali ini akan membicarakan soalan-soalan mudah untuk tingkatkan prestasi. Dari satu aspek, ianya juga suatu cara untuk cermin diri. Terpulang kepada diri sendiri untuk melihatnya daripada aspek yang mana.

Maklum balas amat penting dalam perkembangan profesionalisme. Ianya membantu mengenal pasti dan membangunkan kemahiran yang kita perlukan untuk berjaya dunia & akhirat. Tapi mendapatkan maklum balas dapat membuatkan kita rasa gementar kerana ianya mungkin tidak positif seperti yang diharapkan.

Artikel ini membincangkan 'tool' yang dapat bantu kita kemukakan soalan secara berfokus dan maklum balas yang 'action-based'.

Proses SKS (Stop-Keep Doing-Start) adalah nama kepada 1 set soalan pendek yang digunakan untuk dapatkan maklum balas. Soalannya adalah:
1). What should I stop doing?
2). What should I keep doing?
3). What should I start doing?

Kenapa Proses SKS berkesan?
1). Ianya memantapkan keyakinan.
Soalan-soalan itu membuatkan orang yang ditanya, berfikir secara khusus perkara-perkara yang kita lakukan dengan baik @ bagus. 
Soalan-soalan itu juga menggalakkan mereka menyatakan perkara-perkara yang kita mungkin dapat lakukan dengan lebih baik.

2). Proses ini berbentuk action-focused.
Komen-komen yang diberi, dapat beri gambaran kesan tingkah laku kita ke atas orang lain. Ia juga dapat menjelaskan apa yang kita patut perbaiki.

3). Soalan-soalan ini ringkas dan padat.
Dalam kebanyakan kes, ianya membuatkan orang beri maklum balas yang berkualiti dalam masa yang singkat.

Walaupun Stop-Keep Doing-Start pada awalnya digunakan untuk mendapat maklum balas, kita juga dapat gunakannya semasa memberi maklum balas.

Proses ini paling berkesan jika soalan itu ditanya secara lisan. Ianya tidak dihasratkan untuk menggantikan penilaian formal. Ia cuma komen prestasi.

Bagaimana nak menganalisis hasil proses SKS?
What should I STOP doing?
* Teliti perangai atau sikap yang dicadangkan supaya kita berhenti lakukan.
* Adakah kita faham komen yang diberi? Dan kenapa ianya penting buat orang yang beri pandangan? Dapatkan penjelasan jika perlu.
* Adakah perangai atau sikap itu berkait rapat dengan personaliti kita? Contohnya, kita seorang pendiam, dan kita disarankan untuk jadi peramah. Jadi kita perlu tingkatkan usaha untuk berubah. 
* Apakah peluang-peluang yang akan mengubah pembentukan sikap baru? Bagaimana perubahan sikap ini akan memperbaiki budaya kerja kita? Sering kali terjadi, kita dapat motivasi untuk berubah dengan membayangkan impak positif daripada perubahan itu.

Agak menyedihkan bila mengetahui kita melakukan perkara yang bos atau rakan-rakan kita yang mahu kita berhenti melakukannya. Harus diingat, mereka mungkin melihat perkara itu daripada business perspective, dan tidak membuat kritikan peribadi. Cuba urus atau kawal perasaan kita dan fokus kepada nilai dalam apa yang mereka nyatakan atau sampaikan.

What should I KEEP DOING?
* Senarai semua sikap atau perangai yang digemari oleh rakan-rakan kita.
* Untuk memahami bagaimana kita dapat menerapkannya dalam pelaksanaan tugas, jawab persoalan-persoalan berikut:
1). Adakah terdapat mana-mana pandangan mereka yang memeranjatkan kita? Jika ada, kenapa?
2). Ada tak mana-mana sikap atau perangai yang berkait dengan kita secara emotional. Contohnya, adakah kita mengalami suatu emosi semsa kita 'engaged' dengan mereka?
* Apakah kemahiran-kemahiran khusus yang kita 'develop' sebagai hasil daripada perlakuan itu? Adakah kita menggunakan kekuatan yang kita tidak menyedari mempunyainya? Jika ya, bagaimana kita dapat mengaplikasi kekuatan-kekuatan itu dalam projek atau pelaksanaan tugas yang lain?

What should I START doing?
* Maklum balas daripada soalan terakhir ini adalah untuk meningkatkan prestasi semasa. Pandangan-pandangan itu dapat membantu kita melihat isu yang kita tidak menyedarinya sehingga kini.
* Teliti perkara-perkara yang dicadangkan untuk kita mula lakukan. Apakah manfaatnya kepada kita dan orang lain?
* Ada atau tidak mana-mana perkara, tugasan atau perangai yang dicadangkan itu membuatkan kita merasa takut atau kurang selesa? Jika ada, adakah kita mengelak daripada melakukannya disebabkan takut gagal? Fikir secara mendalam kenapa kita tidak melakukan perkara itu sebelum ini. Fikirkan apa yang kita dapat lakukan untuk atasinya. 
Jika tidak, kita hanya 'putting things off'. Pelajari bagaimana untuk mengatasi penangguhan.
* Ada atau tidak mana-mana aktiviti yang dicadangkan, memerlukan kemahiran atau informasi yang kita tiada? Jika ya, buat perancangan untuk dapatkan kemahiran yang diperlukan.
* Jika selepas buat refleksi, kita masih kurang memahami kenapa perlu memulakan perkara itu, dapatkan penjelasan daripada orang yang memberi  cadangan itu.

Jika beban kerja kita sudah besar dan dengan menambah tugasan ini membuatkan kita merasa terbeban, pastikan kita membuat keutamaan tugas secara berkesan, supaya kita dapat selitkan cadangan-cadangan bernas dalam penjadualan kita.

Rumusan
Stop-Keep Doing-Start adalah cara mudah untuk kenali diri kita dari pandangan orang disekeliling kita. Kita juga dapat gunakan soalan-soalan Stop-Keep Doing-Start semasa memberi pandangan kepada orang lain, atau dalam sesi pementoran atau bimbingan.

Catatan mama daripada bahan di laman web. Semoga Allah memberi manfaatnya kepada kita. Semua yang baik itu, datangnya daripada Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...