Thursday, March 24, 2011

Pengalaman : Penyelarasan Fail Meja Siri 1

Tugasan: Anda dipertanggungjawabkan menyelaras dan menyemak Fail Meja semua jawatan di organisasi anda. Bagaimanakah anda melakukannya?

Jadi, kita mencari strategi melaksanakannya. How to go about it? Bonda bukanlah pandai sangat untuk mengajar tapi Bonda faham perasaan pegawai yang mendapat tugasan itu dan tiada sesiapa yang dapat dirujuk untuk beri bimbingan. Di sini Bonda kongsikan pengalaman Bonda mengurus penyelarasan Fail Meja sebagai panduan buat anda jika mendapat tugasan seperti di atas.

Apabila Bonda ditugaskan sebagai penyelaras, Bonda perlu berfikir, buat sesuatu penambahbaikan dan penambahbaikan itu diterima baik oleh kebanyakan orang. Oleh itu, Bonda kaji/ study/ semak beberapa Fail Meja sedia ada. Jadi Bonda mulakan dengan unit Bonda.

Kebetulan pulak pada masa yang sama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) juga mahu buat penyelarasan Fail-Fail Meja di semua Bahagian, Jabatan, Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah. Bahagian Khidmat Pengurusan KPM bertindak sebagai penyelaras Fail Meja peringkat KPM. Jadi Bonda mendapat mandat yang besar untuk melakukan perubahan ke atas penampilan atau kompilasi Fail Meja.

Bonda juga berpeluang menghadiri bengkel Fail Meja yang dianjurkan oleh Bahagian Khidmat Pengurusan KPM pada 2 hingga 4 Mac 2011 di Le Paris Hotel, Port Dickson, Negeri Sembilan. Penceramahnya adalah pegawai daripada MAMPU (taukeh Fail Meja penjawat awam) dan pensyarah daripada INTAN Tengah. Sesi-sesi ini telah memantapkan pengetahuan Bonda tentang Fail Meja. Tapi belum cukup mantap untuk jadi penceramah, sekadar kongsi pengalaman tu bolehlah.

Hasil daripada bengkel dan kajian semakan Fail Meja pegawai unit, Bonda akan melakukan perubahan berikut:
  • Kompilasi Fail Meja dalam bentuk ring file. Ini akan memudah dan melancarkan pengemaskinian dilakukan. Fail Meja adalah dokumen 'hidup' iaitu perlu dikemas kini jika berlaku pertukaran pegawai/ staf atau perubahan tugas.
  • Hanya satu (1) muka surat yang mengandungi maklumat pemegang Fail Meja seperti nama, jawatan, gred, emel. Tarikh kemas kini dan tandatangan pengesahan penyelia juga dicatat pada muka surat ini.
  • Tiada muka surat dicatat. Tajuk atau bahagian akan diasingkan menggunakan separator.
  • Pada carta organisasi tidak diletakkan nama pegawai/ staf yang menjawat jawatan itu. Hanya letak gelaran jawatan dan gred sahaja.
  • Muka depan/ cover ring file mengandungi nama jawatan, nama unit dan nama organisasi/agensi sahaja.
Itu adalah cadangan format/standard/templet yang akan diguna pakai. Tapi Bonda perlulah mendapat persetujuan bos-bos Bonda terlebih dahulu sebelum memberi taklimat kepada semua pegawai dan kakitangan organisasi Bonda. Apa yang penting, kita perlu jelas hala tuju perubahan yang mahu dilaksanakan.

Rumusannya, strategi pelaksanaan penyelarasan Fail Meja adalah ...
  1. Kaji di mana kita berada pada masa kini. Adakah sudah ada penyelarasan dari segi isi kandungan dan presentation?
  2. Kenal pasti perubahan yang mahu dilakukan.
Bonda rasa cukuplah setakat ini dulu. Next time kita sambung siri 2 pulak.

Tuesday, March 22, 2011

Fail Meja: Suatu Pengenalan

Pernah dengar tentang Fail Meja? Apa yang anda tahu dan faham tentangnya? Setiap penjawat awam mungkin pernah terjumpa perkataan Fail Meja sepanjang tempoh perkhidmatannya. Tapi sejauh mana penjawat awam faham dan menghayati hasrat Fail Meja, itu lain cerita.

Cerita Fail Meja ni bermula pada tahun 1991 dengan adanya Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam (PKPA) Bilangan 8 Tahun 1991: Panduan Mengenai Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja. Usia pekeliling ni dah 10 tahun dan dengar-dengar cerita, MAMPU pun sedang dalam proses membuat semakan semula pekeliling ini. Jadi, jika anda ada apa-apa cadangan/komen/pandangan tentang Fail Meja ni, elok disuarakan kepada MAMPU.

Apa yang anda perlu tahu tentang Fail Meja:

Fail Meja adalah himpunan prosedur kerja bagi melaksanakan satu-satu tugasan mengikut jawatan. Ini definisi ringkas Bonda. Jika anda nak tulis artikel ilmiah yang melibatkan definisi Fail Meja, rujuk PKPK bil. 8 tahun1991.

Objektif diwujudkan Fail Meja adalah untuk membantu pegawai/ staf menjalankan tugasan dengan lancar dan cekap. Ia juga dapat memudah dan mempercepatkan proses pembelajaran dan penyesuaian kerja bagi orang baru.

Fail Meja menjadi dokumen rujukan utama pegawai/ staf dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan. Oleh itu setiap jawatan mempunyai satu (1) Fail Meja yang tersendiri. Jika organisasi kita mempunyai 74 jawatan (daripada bos besar hingga ke pemandu), bermakna organisasi kita mesti ada 74 Fail Meja yang sama tetapi tak serupa.

Rupa-rupanya Fail Meja perlu sentiasa dikaji semula daripada semasa ke semasa, sekurang-kurangnya satu (1) tahun sekali. Ia juga perlu dibuat pengemaskinian jika ada perubahan proses atau tugas baru. Hal ini perlu dilakukan supaya Fail Meja relevan dan sesuai dijadikan dokumen rujukan utama bagi pegawai/ staf pada setiap masa.

Apa tugasan dan bagaimana nak melaksanakannya? Rujuk Fail Meja untuk jawapannya. Begitulah pentingnya Fail Meja kepada seseorang pegawai/ staf terutama orang baru.

Fail Meja perlu diserahkan apabila pegawai/ staf berkenaan akan bertukar keluar daripada sesuatu jabatan. Ini kerana Fail Meja itu akan digunakan oleh pegawai/ staf yang baru lapor diri atau mengambil alih jawatan itu.

Oleh itu Fail Meja tidak boleh bersifat terlalu peribadi kepada seseorang. Ia personalize kepada jawatan, bukannya individu. Pada pandangan Bonda, hari pertama seseorang lapor diri, Fail Meja jawatan itu mesti diserahkan kepadanya dan dia mesti study Fail Meja itu.

So itulah cerita latar belakang tentang Fail Meja. Bagi tahun 2011, salah satu tugas Bonda di pejabat adalah menyelaras Fail Meja semua pegawai dalam unit dan sektor Bonda. Sebelum Bonda dapat menjalankan penyelarasan, Bonda perlu study dan faham betul-betul hal-hal berkaitan Fail Meja. Langkah pertama yang Bonda ambil adalah kaji Fail Meja pegawai unit Bonda.

Hasil penemuan,
  1. Kebanyakan proses kerja dah out dated.
  2. Tidak semua tugasan yang dicatat dalam senarai tugas, diberikan atau dinyatakan proses kerja dan carta alir.
  3. Proses kerja dan carta alir mengelirukan.
  4. Proses kerja tidak sesuai atau setanding dengan jawatan sebagai Ketua Unit.
Bertitik tolak dengan penemuan ke-4, Bonda menyediakan Fail Meja Ketua Unit Bonda. Pengalaman Bonda menyediakan Fail Meja bos, akan disambung di lain kali. Give me a break.

Pertemuan Pertama Dengan Azian Elias, Rakan Blogger

Bonda nak mengabadikan saat permulaan perkenalan dan pertemuan Bonda dengan rakan di perjalanan kerana masing-masing mempunyai cerita yang tersendiri.
Kali ini Bonda nak kongsi pengalaman pertemuan pertama kali Bonda dengan Yan. Yan adalah seorang blogger, sama macam Bonda juga. Dengan kata lain, kami mula berkenalan/mengenali satu sama lain melalui blog. Yan jadi follower Bonda (di awal penglibatan Bonda sebagai blogger), mungkin gara-gara blog walking.

Lepas dah follow each other, kami berhubung melalui Face book pulak. Nak dipanjangkan cerita, Yan ada pulak connection dengan kakak ipar bakal menantu Bonda. Wah! Sangat menarik ceritanya. Bonda sangkakan pertemuaan pertama kami akan terjadi pada 17 April 2011, tapi ia berlaku pada 19 Mac 2011.

Inilah Yan atau Azian Ellias, rakan blogger.
Dulu, zaman persekolahan, Bonda ada sahabat pena. Tapi sekarang dah lost contact.
Pertemuan Bonda dan Yan berlaku di majlis khatam al-Quran anak abang bakal menantu Bonda. Nak tau cerita lanjut, baca aje kat SINI.

Sempat juga kami berkenalan. Dia seorang usahawan yang mengusahakan perniagaan pakaian Canggih dan lain-lain pakaian seragam sekolah. Dah 11 tahun berkecimpung dan berjaya mengecapi kejayaannya. Jika dia tunggu atau tetap menjadi cikgu sekolah rendah, mungkin tak ke mana. Maksud Bonda kesenangan fizikallah. Yan juga seorang yang peramah, senang diajak berbual. Anyway Bonda happy dapat berjumpa dan berkenalan dengan Yan. Semoga persahabatan kami berkekalan.

Wednesday, March 16, 2011

Komen Ucapan Datuk Mohd. Ghazali bin Abd. Rahman

Hari ini, Rabu 16 Mac 2011, Bonda menghadiri Kursus Petunjuk Prestasi Utama (Key Performance Indicator, KPI) Sektor Awam untuk pegawai di Bahagian-Bahagian Kementerian Pelajaran Malaysia. Kursus ini anjuran Bahagian Pendidikan Guru (BPG) Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Kursus itu dijalankan selama dua (2) hari tapi Bonda hanya dapat hadir satu (1) hari saja. Pada hari pertama, Bonda kurang sihat.

Bonda seronok menghadiri kursus itu. Dapat banyak ilmu. Tapi pada entri ini Bonda hanya nak fokuskan tentang ucapan penutup oleh Pengarah BPG, Datuk Mohd. Ghazali bin Abd. Rahman.

Datuk Mohd. Ghazali bin Abd. Rahman
Pengarah Bahagian Pendidikan Guru KPM

Inilah kali pertama Bonda mendengar dia memberi ucapan. Terpegun jadinya. Ucapannya penuh dengan rasa penghargaannya, terima kasih dan doa buat penceramah sehinggalah pembaca doa. Kata-kata nasihat, syukur dengan nikmat Allah banyak disebut. Peserta kursus yang duduk kat sebelah Bonda juga terpegun mendengar ucapan Datuk Mohd. Ghazali bin Abd. Rahman. Sangat jarang kami mendengar kata-kata sebegitu keluar dari mulut pemimpin.

Bonda pernah bekerja dengan dia semasa menguruskan bengkel penyediaan soalan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) bagi calon gred DG52 dan DG54. Mula-mula kenal, panggilannya hanya Tuan Haji dan berkhidmat sebagai Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan. Pada waktu itu grednya adalah Jusa C (kalau tak silap). Gred Jusa C tu kiranya sangat tinggilah. Tak ramai pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia yang bergred Jusa C. Tak lama lepas tu dia dapat gelaran Datuk.
Komen Bonda tentang dirinya, dia seorang yang sangat sopan, rendah hati dan sangat menghormati orang lain contohnya Bonda, sedangkan pangkatnya jauh lebih tinggi daripada Bonda. Bonda pula yang jadi segan dan tabik spring kat Datuk Mohd. Ghazali bin Abd. Rahman.

Kali terakhir Bonda jumpa Datuk Mohd. Ghazali bin Abd. Rahman pada bulan Mei 2010. Dia masih ingat kat Bonda, siap bertanya khabar dan ingat di mana Bonda bertugas. Terharulah Bonda, sebabnya kebiasaannya orang kecik-kecik aje yang kenal orang besar.

Syukur kerana masih ada pemimpin seperti Datuk Mohd. Ghazali bin Abd. Rahman. Bonda doakan semoga suatu hari dia dilantik sebagai Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM).

Tips Untuk Menarik dan Mengekalkan Pembaca Setia

Nak pembaca atau pengunjung yang ramai datang ke blog kita? Jawapannya baca banyak blog.
Tips ni datang daripada blogger luar negara. Bonda suka sebab tipsnya menggambarkan ciri-ciri blogger profesional. Okay, tips yang diberi adalah ...

Read your own blog - Walaupun kita sendiri yang menulisnya, kita patut membaca hasil penulisan kita selepas kita post atau upload entri itu. Kita juga perlu respond kepada setiap komen yang diletakkan pada entri itu. Kenapa kena buat macam tu? Sebabnya penulis komen itu mahu berinteraksi dengan kita, penulisnya. Jika kita tidak menjawab komen mereka, mereka terasa seperti dibuat tak kisah aje, tak ada maknanya komen yang mereka berikan. Pembaca mungkin tidak akan mengikuti blog kita jika kita buat tak kisah aje tentang komen yang mereka tinggalkan. Mengikut kata penulis asal tips ini, blogger yang terbaik akan memberi respon kepada setiap komen yang diberi walaupun berdozen-dozen komen yang ditulis bagi setiap entri.

Read your readers' blogs - Salah satu cara bagi menggalakkan pembaca atau pengunjung datang kembali ke blog kita dan menghargai komen mereka adalah baca dan tinggalkan komen kita kat entri mereka. Ini akan membuatkan kita mengenali pembaca kita dan apa yang mereka tuliskan. Bonda rasa Ben Ashaari amalkan petua ini. Sebabnya dia pernah kunjung blog Bonda dan tinggalkan komen. Seronok betul Bonda.

Comment on other people's blogs - Kita sepatutnya tinggalkan komen sekurang-kurangnya lima (5) blog setiap hari. Kita patut pilih target blog mana yang kita kerap tinggalkan komen. Paling elok jika blog itu hampir sama isi kandungannya dengan blog kita. Cara ini dapat menarik perhatian tuan punya blog dan blogger lain ke blog kita untuk membaca hasil penulisan kita. Jika mereka suka dengan kandungan blog kita, mereka akan follow kita.

Repost excerpts from the blogs of others - Jika kita baca atau terbaca blog yang bagus, sampaikan kandungannya dengan olahan sendiri dan berikan link kepada blog itu. Jangan tiru bulat-bulat (copy paste). Itu namanya plagiarism dan salah di sisi etika blogging.

Repost the comments of others - Sekali-sekala tulis entri tentang topik yang banyak dibincangkan atau komen pada blog yang kita baca dalam minggu itu. Masukkan komen yang diberikan oleh pembaca kita dan komen kita atau orang lain dalam blog-blog lain.

Blogger yang bagus adalah ...
Dalam dunia blogger pada masa kini, tidak memadai kita menulis blog yang hebat. Kita juga perlu membaca blog-blog yang hebat dan berinteraksi dalam cara yang bermakna. Golden rule ini juga dapat diaplikasikan dalam blogging iaitu Do unto other bloggers as you would like have them do unto your blog.

Nasihat ini Bonda dapat daripada salah satu blog dalam reading list Bonda. Ni baru sikit aje yang Bonda terjemahkan. Lebih-lebih tu, baca sendirilah kat SINI.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...